מחלת וירוס הקורונה

 

מחלת וירוס הקורונה – COVID-19 Coronavirus disease

מאת –  יוסי קיטרו N.D.  Dipl.CM

 אין הכתוב כאן המלצה לטיפול, אלא, ריכוז מידע מניסיוני וניסיונם של אחרים שפורסמו בכתבים, מחקרים ומאמרים שונים. לשימוש המטפלים והקהל הרחב. בכל מקרה יש להיוועץ ברופא ו/או מטפל מוסמך. יש לזכור שתרופות צמחיות ותוספי מזון עלולים להתנגש בפעילותם עם תרופות פרמצבטיות, דבר העלול לגרום לתופעות מוספות או לביטול פעילות של התרופות.

 

כמו רבים בעולם, גם ריקי אשתי ואני ספונים בבית, בהסגר ומנסים לשרוד את המגיפה שנחתה עלינו. תאוריות קונספירציה רבות, כבר מופצות בעולם, לגבי ההתפרצות הגלובלית של הוירוס והמחלה שהוא גורם.

תחילה אנסה לעשות סדר במונחים הקשורים לוירוס ולמחלה –

מדוע בעולם הרפואה יש הבדל בין שם הוירוס לשם המחלה שהוא מחולל?

בדרך כלל לוירוסים השונים ולמחלות שהם גורמים ניתנים שמות נפרדים. למשל  HIV –  human immunodeficiency virus הוא שם הוירוס הגורם למחלה בשם – AIDS  acquired immune deficiency syndrome. לרוב שמות הוירוסים מבוססים על המבנה הגנטי שלהם, על מנת להקל על הבנת תוצאות הבדיקות ואבחון תהליך ההתפתחות של הוירוס ומתן השם הוא באחריות – International Committee on Taxonomy of Viruses – ICTV. לעומת זה, שמות המחלות ניתנים על מנת לאפשר את ההבנה והדיון על דרכי המניעה, ההתפשטות וההפצה של המחלה, כמו כן החומרה ודרכי הטיפול, המוכנות ומתן מענה. אלה באחריות אירגון הבריאות העולמי – World Health Organization – WHO.

מדי כמה שעות אנחנו מוזנים בנתונים שונים ומבהילים לגבי הוירוס ועל אופייה האגרסיבי של המחלה ובייחוד שזו מחלה קטלנית. מכיוון שאין עדיין תובנות ברורות לגבי הוירוס והמחלה, אנסה להבהיר במקצת ואולי אפילו להקל ולהרגיע.

 

לפני שנמשיך הבה ונראה מה הוא וירוס.

התפיסה בעולם הביולוגיה הוא שתא בריא, בכל אורגניזם הינו מכניזם לעיבוד ולתקשורת. בהחלט ניתן להשוות תא למחשב. בגרעין של כל תא ישנו ה-DNAהמחולק בין 23 זוגות כרומוזומים (בבני אדם) והם בעצם התוכנית הבסיסית ממנה ניתן לדלות פרטים ולשכפל את התאים בגופינו. כשהתא עצמו, מעבר להיותו מערכת עיבוד ,יש לו מערכת תקשורת בין תאית ולסביבת התא, דרכה הוא יכול להכניס תוצרי מזון על מנת לקיים את המטבוליזם שלו ובד בבד הוא יכול להוציא ולהפטר מחומרי פסולת. המידע המאוחסן בכרומוזומים נמצא במקטעים הנקראים גנים. זו בערך המקבילה לתוכנה במחשב. כמו בכל מחשב ישנן יחידות זיכרון אשר מריצות את התוכנה ואוגרות לתוכן מידע לפני העיבוד ולאחר העיבוד. אנחנו מכירים את אותם ״מקלות זיכרון״ או דיסק און קי. המוגדרים בשפה המקצועית כ-flash drive. אביזר כזה הוא מאוד פשוט לעומת המחשב, מכיוון שאין לו מערכת עיבוד אלא הוא משמש אך ורק כנושא זיכרון.

באנלוגיה הזו, המחשב הוא התא שלנו והדיסק און קי הוא הוירוס. ככה שכשנחבר את הדיסק און קי למחשב התוכנה המצויה בזיכרון של האביזר, תכנס אל המחשב, ״יזהם אותו״ ובעצם הוא יבצע השתלטות על המחשב. ככה קורה גם אצלנו, הוירוס שנכנס לתוך התא, בעצם לוקח שליטה על התא ומזהם אותו, לא רק מזהם אלא משתמש ביכולת המטבולית של התא על מנת להתרבות ולהמשיך ולזהם עוד ועוד יחידות במחשב – תאים, עד להשתלטות גמורה.

כך גם הוירוס מתנהג בתוך התאים שלנו מרגע שפלש אלינו. הוירוס הוא כמו הדיסק און קי, הוא לא יותר מאשר קפסולה חלבונית המכילה תוכנה גנטית העלולה לזהם את התא הבריא שלנו ולהשתלט על התא השתלטות מוחלטת. להשתמש באברוני התא לצורך התרבות הוירוס. משמעות הדבר שהתא הבריא שלנו מפסיק לתפקד ונכנע לוירוס הפולש, והוירוס המזהם מתרבה עד למצב ״שיפוצץ״

את התא ומיד כשכל הוירוסים המשוכפלים יפרצו החוצה,  הם מיד יכנסו לתאים שכנים, ישתלטו עליהם ויתחילו להתרבות מחדש וכך הלאה. למרות שוירוס הוא גוף מאוד פשוט הוא לעיתים מתחכם. יש לו מנגנון שבו הוא משתמש על מנת להיות ״שקוף״ ליחידות הזיהוי של מערכת החיסון שלנו, ויותר מזה, הוא לא משאיר הרבה עיקבות לאחר שפלש לתא בריא. כמו כן בכל פעם הוא מייצר וריאציה או מוטציה כך שהוא יודע ״להתחפש״ . למרות שהוא די פשוט במבנה, הוא מאוד מתוחכם.

 

קצת על מערכת החיסון

אבל אנחנו הרבה יותר מתוחכמים. על מנת למנוע פלישה של גופים זרים אשר עלולים לגרום לזיהום או לחולל מחלות, יש לנו את מערכת החיסון המפוזרת בגוף באיברים כמו  – האפנדיקס, מח העצם, המערכת הלימפטית, הטחול, התימוס, השקדים, העור. תאי מערכת החיסון לרוב נמצאים בתאי הדם הלבנים שלנו . זהו צבא המחולק לחיילות שונים, חלקם אחראיים על זיהוי פולשים, מזהמים או מחוללי מחלה, חלקם מזהים אפילו תאים שלנו שנפגמו בתהליך הייצור העצמי ומפרק אותם על מנת לתת מקום לייצור תאים חדשים ובריאים. ישנן יחידות בצבא הזה שאחראיות לייצור חיילים אשר תפקידם להשמיד ספציפית את הפולשים הזרים הלא רצויים. אלה הם הנוגדנים. כשלכל פולש נוצר נוגדן ספציפי שלאחר הניצחון במלחמה, הנוגדנים נשארים במערכת הזיכרון של מערכת החיסון ובמידה שיפלוש גורם כזה בפעם אחרת מיד היחידה תייצר חיילים על פי הקריטריונים שזכורים לו ויצאו להלחם שוב באותו פולש. ז״א שבפעם הבאה שיפלוש גורם זר שמערכת החיסון שלנו זיהתה וזוכרת, נחסוך את זמן האימון של היחידה ומיד נוכל לייצר חיילים המוכשרים לפעולה הזו.

 

על וירוסים, עונת השפעות וקבוצות סיכון.

כמידי שנה יש לנו את ״עונת השפעות״. וכמידי שנה פולשים אלינו בעונה זו וירוסים מזהמים ומחוללי מחלה. וירוסי השפעת תוקפים בדרך כלל את התאים במערכת הנשימה. וכמידי שנה חלקינו שנדבקנו בוירוס כזה עלולים להפגין סימפטומים של שפעת,- מהתקררות קלה, התעטשויות, שיעול, חום ובמקרים מאוד קיצוניים יהיה זה וירוס, שיהיה מאוד מסוכן לאדם כזה או אחר, ועלול להביא לתוצאה קטלנית. אחוז המתים בכל שנה כתוצאה מוירוסים הוא מאוד קטן יחסית לאוכלוסייה. יכול להגיע לסדר גודל שבין 0.05% ל-0.1% מהאוכלוסייה ואפילו פחות. מי שנמצא בקבוצות הסיכון לגבי וירוסים מהסוג הזה אנשים מבוגרים ובייחוד כאלה הנמצאים בהשגחה במעונות קשישים ובתי אבות, או אנשים חולים במחלות כרוניות או אנשים הסובלים ממערכת חיסונית חלשה. כמו כן נמצאים בקבוצת הסיכון גם כאלה הסובלים ממחלות אוטואימוניות (מחלות הנגרמות כתוצאה מתקלה במערכת החיסון העצמית וגורמים למערכת החיסון להתבלבל ולתקוף ולהשמיד תאים בריאים). במקרה כזה חלק מהתרופות הניתנות להם, הן תרופות לדיכוי יזום של מערכת החיסון. עוד בקבוצת הסיכון, אנשים שעברו השתלה של איבר או רקמה מסויימים ועל מנת שהגוף לא ידחה את השתל, מדכאים בצורה ייזומה את מערכת החיסון. כל אלה חשופים לפולשים חיצוניים, בניהם וירוסים שונים, בגלל דיכוי או חולשה של מערכת החיסון.

 

אז מה בכל זאת מיוחד בוירוס הקורונה?

כמו שציינתי קודם, במערכת החיסון ישנו זיכרון לפולשים מן העבר ומיד כשפולש כזה חודר מחדש, המערכת מפעילה את היחידה להשמדת הפולש הספציפי. למרות שאמרתי שהוירוס הוא לא יותר מאשר קפסולה המכילה חלבון הנושא תוכנה או חומר גנטי, כך שהוא אפילו לא צורת חיים, אבל יש בו תחכום מסויים והוא בכל פעם מייצר לעצמו מוטציה או וריאציה. כך שבעצם הוא ״מתחפש״, בכל פעם לוורסיה אחרת של עצמו. למרות כל זה, מערכת הזיהוי שלנו גם היא מתוחכמת ויכולה גם אם בקושי מסויים לזהות את הוירוס ולייצר נגדו חיילים – נוגדנים ואנטיגנים שידעו להתמודד איתו, ולהשמיד אותו.

 

אז מה בכל זאת מיוחד בוירוס הקורונה החדש השנהֿ, ומדוע הוא מהווה בעיה כלל עולמית כמגיפה?

אם בכל שנה אנחנו ״חוטפים״ פה ושם וירוס כזה או אחר, בעונת השפעות, ונכון שבשנה הבאה אותם וירוסים יעשו לעצמם מוטציה קלה ואולי יהפכו  להיות ליותר מזהמים ואולי יותר אגרסיביים מבשנה הקודמת. וירוסים מהסוג הזה נמצאים בקרבנו מאות ואלפי שנים, לכן רובנו פיתחנו נוגדנים ואנטיגנים, לוירוסים אלה, במערכת החיסון שלנו ואנחנו יודעים להתמודד איתם.  ום אם בשנה הבאה נדבק בוירוס כזה או במוטציה שלו, עדיין מערכת החיסון שלנו תדע להתמודד איתו.

 

שוב, אז מה בכל זאת מייחד את וירוס הקורונה מוירוסים האחרים?

התשובה היא פשוטה. וירוס הקורונה במהדורתו העכשוית לא היה קיים בסביבה של בני אדם. על כן אף אחד מאיתנו לא היה חשוף לוירוס ומעולם אף אחד לא נפגע מהוירוס הזה. מהסיבה הזו שאף אדם לא נדבק אי פעם מוירוס זה, אזי גם אין לאף אחד בזיכרון של מערכת החיסון, נוגדנים  ואנטיגנים שיכולים להתמודד עם הוירוס. עוד ייחוד שיש לוירוס הקורונה והוא שוירוס זה מאופיין באגרסיביות ייתר וכנראה עלול לפתח ורסיות שונות משל עצמו בתקופה הקרובה, והוא אגרסיבי הרבה יותר מוירוסים אחרים שאנו מכירים. כך שההדבקה עלולה להיות יותר גבוהה והסימפטומים הרבה יותר עוצמתיים. הסימפטומים יכולים להיות בטווח שבין שפעת קלה, התעטשויות, שיעול ועד לחסימה של מערכת הנשימה. למרות שכולנו נמצאים במצב של חשיפה והתדבקות בוירוס הקורונה, עדיין אלה שיפגעו בצורה חמורה עד פטאלית יהיו אלה שמניתי שהם בקבוצות הסיכון, דהיינו – אנשים מבוגרים, אנשים מבוגרים הנמצאים בטיפול במוסדות לקשישים, מבוגרים החיים במעונות כמו בתי-אבות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות והם במילא מוחלשים ומותשים וכל אלה הסובלים ממערכת חיסונית חלשה, או מוחלשת או מדוכאת בצורה ייזומה. על כן כתוצאה מכך ברור וכנראה שיש סבירות גבוהה שהתמותה ממחלות זיהומיות תהייה גבוהה השנה מאשר בשנים קודמות, אבל רובם יהיו לצערי מקרב אלה בקבוצות הסיכון הללו.

הבשורה הטובה היא שהרפואה כיום, יודעת להתמודד עם הסימפטומים המופגנים כתוצאה מההתדבקות בוירוס הקורונה והכוונה לסימפטומים במערכת הנשימה. את זה עושים באמצעות תרופות ספציפיות למחלות במערכת הנשימה וע״י מכונות הנשמה וכדו׳. אבל שוב אני מדגיש, הצפי הוא שהנפגעים בצורה קשה יהיו מקרב אלה שבקבוצות הסיכון, בגלל מערכת חיסון חלשה או לא מתפקדת או שמערכות גופם מוחלשות ומותשות בגלל מחלות כרוניות.

 

האם כולנו נדבק בוירוס הקורונה?

סביר להניח, שלא כולם אבל רבים.

 

האם כולנו נמות מהשפעת הזו?

ודאי שלא!!! במידה ונדע לדאוג, לשמור ולהישמר, ולטפל בעצמנו.

 

כך שגם אם כולנו חשופים לוירוס הקורונה, עדיין הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לדאוג למערכת החיסון שתהייה חזקה ומתפקדת. לדאוג להיגיינה אישית וסביבתית, ובכלל לשמור על עצמנו גם מבחינה פיזיולוגית וגם מבחינה נפשית.

 

מה הכוונה לדאוג למערכת חיסון חזקה ומתפקדת? …ואיך עושים זאת עכשיו?….האם לא מאוחר מידי?

דבר ראשון נתחיל מהסוף. לא! אף פעם לא מאוחר. כדוקטור לנטורופתיה וכמטפל ברפואה סינית, התשובה שלי די פשוטה, נתחיל מהתזונה. על מנת לחזק את מערכות הגוף ועל מנת לא להתיש את הגוף ייתר על המידה ולתמוך בביולוגיה שלנו, יש לצרוך אוכל בריא והכוונה לצריכה של מזונות באופן הכי טבעית שלהם, מוצרים שאינם מתועשים ושאינם מהונדסים, ובעדיפות מוצרי מזון אורגניים.

בתקופה זו יש לצרוך גם תוספים תזונתיים, ויטמינים וצמחי מרפא וזה כי קשה היום למצוא אוכל בצורתו הטבעית והלא מהונדסת או מתועשת ומכיוון שהתזונה שלנו לא מאוזנת, תמיד יהיו חוסרים – כאן המקום להדגיש ש תוספים תזונתיים אינם תחליף למזון הטבעי, כשמם כן הם – תוספים. בסוף המאמר אתן טיפים לגבי תזונה ותוספים שונים לחיזוק מערכת החיסון ולחיזוק בכלל.

 

אבל מעבר לזה – הפסיקו להיות מודאגים! כי חרדה ודאגה מעלים את רמות הסטרס (על מהי מערכת הסטרס ואיך מתמודדים וכיצד מורידים רמות הסטרס, בכתבה אחרת שאותה אפרסם בהמשך).

 

כמה מילים על מערכת הסטרס

הסטרס (דחק – עקה – הילחם או ברח) הוא מערכת עצבית בענף הסימפתטי של מערכת העצבים האוטונומית, גורם להפרשה של הורמוני הסטרס –  אדרנלין, קורטיזול וקורטיזון הם גורמים אדפטיביים (מאפשרים הסתגלות במצבי סטרס). יחד עם זה הקורטיזול גורם להשבתה ונטרול של המערכת החיסונית.

 

מערכת הסטרס הינה מערכת טובה לנו. תפקידה לגרום לנו להסתגל ולתפקד במצבים קיצונייים של פחד או חרדה קיומיים. זו בעצם מערכת ההישרדות שלנו. בדרך כלל אנחנו מכירים את מערכת הסטרס כמערכת ״הילחם או ברח״ במצבים קיצוניים של איום קיומי. ברגע שמערכת הסטרס נכנסת לפעולה, היא תשבית כל מערכת בגוף שאינה מיועדת להישרדות שלנו, דהיינו היא תפעיל את מערכות השריר והשלד על מנת לתת יכולת להלחם או לברוח. לכן קצב הלב עולה וקצב הנשימה עולה על מנת להעביר כמות גדולה של הזנה לשרירים, דרך מערכת הדם – חמצן וגלוקוז. יחד עם זה האישונים יורחבו על מנת שנוכל לשפר את הראייה, כלי הדם הפנימיים יורחבו גם כן. וכלי הדם החיצוניים יתכווצו כך שבזמן פציעה לא נדמם הרבה, מכאן שנחווה גם שינויי בלחץ הדם. יחד עם זה כמובן שהגוף לא ירצה לבזבז אנרגיה על מערכות בגוף שאינן מיועדות לבריחה או לחימה. כך שמערכת העיכול, מערכת השתן, מערכת המין, מערכת הרבייה, חלק מהמערכת האנדוקרינולוגית (פרט להפרשת הורמוני הסטרס) וכמובן מערכת החיסון, כל המערכות הללו יושבתו כי אין בהן שום צורך לבריחה או הלחימה במקור המאיים.

כך שלעינינו ברגע שאנחנו בסטרס, הפרשה של קורטיזול תשבית את מערכת החיסון. כמו שהזכרתי קודם כשדיברתי על קבוצת הסיכון שבניהם מושתלים. אחד מהטיפולים הניתנים למושתלים, הוא טיפול בסטרואידים כמו קורטיזול על מנת להשבית את מערכת החיסון, כך שהשתל שאינו מוכר כחלק מגופנו, לא ידחה או יותקף ע״י המערכת החיסונית.

 

מה עושים?

ברור שזה מאוד קשה כשכולנו ספונים עכשיו בסגר בבתים. הרוב יושבים מול מסכי הטלוויזיה שמפציצים בנתונים על התחלואה והתמותה. בייחוד כשראשי השלטון ומערכת הבריאות משדרים בלבול, ושאין להם הרבה מושג מה עושים. יש לקחת בחשבון שצריך לקחת את הדברים בפרופורציה ולהבין שנתונים שמופצים ומחקרים, לא תמיד מראים את התמונה כפי שהיא במציאות אלא מוזנים וממומנים ע״י גורמים אינטרסנטיים (גם אם נכתבים ע״י מיטב החוקרים). נוסיף לזה גם שרובנו מושבתים מעבודה ודיי מודאגים מהמצב הכלכלי האישי. כל זה מכניס פחד וחרדה ומפעיל את מערכת הסטרס ובזה משבית את מערכת החיסון.

כמובן תגידו – קל לדבר, קשה לביצוע. נכון! צודקים!. גם אם זה קשה, זה לא אומר שאינו בר ביצוע.

אז מה עושים? קוראים המון. מוצאים עיסוק מרגיע, אולי אפילו ללמוד משהו – היום לאור המצב, רוב אתרי הלימוד באינטרנט פתוחים ללא תשלום לקהל הרחב. ממשו חלום ועסקו בתחביב שתמיד רציתם לעסוק בו (משהו שיתאים למציאות העכשוית והוא בר ביצוע). עיסוק בכתיבה (כמו שאני עושה ברגע זה), תרגיל טוב הוא להעלות על הכתב את הפחדים והחרדות שלכם, ברגע שמעלים את הפחדים והחרדות על הכתב זה מאוד משחרר. הכי חשוב להיאחז בכל דבר שיש לנו שליטה עליו ונמנעים מכל מה שהינו בגדר חסר ודאות.  

יש לנו הרבה זמן פנוי, מלאו אותו בעשייה. היו עסוקים בדברים שמענגים ומשמחים אתכם, היו עסוקים באנשים היקרים לכם ושאתם אוהבים. בכל מקרה מלאו את הזמן הפנוי בעשייה ולא במחשבות ייתר שעלולות להביא לדכדוך ולדיכאון ולהפר את האיזון הנפשי, ובזה לסטרס והשבתה של המערכות בגוף ובניהן השבתה של מערכת החיסון.

המעיטו את החשיפה למקורות החדשותיים שרק מעלים את רמות הסטרס. אשתי ואני כבר מספר שנים לא רואים טלוויזיה, ביטלנו את ההתקשרות עם כל ספקי התוכן החדשותי. רוצה לומר לכם שממש טוב לנו, להיות רחוקים מהחשיפה המרעילה של התכנים החדשותיים. אפשר להתעדכן מידי פעם וזה מספיק לחלוטין.

בסוף המאמר – טיפים לחיזוק הגוף והנפש, חיזוק מערכת החיסון והתמודדות עם סטרס.

 

לסיכום

לגבי הוירוס, האם כולם ידבקו? סביר להניח שרבים.

האם אנחנו עלולים להיכחד ממגפת וירוס הקורונה?

ודאי שלא! כן, תהייה תמותה מעל הממוצע בקרב הנדבקים בוירוס, והרוב יהיו מבין אלה הנמצאים בקבוצות הסיכון עליה דיברתי בפסקאות קודמות.

 

כפי שאנחנו רואים כרגע, בסין, בקוריאה הדרומית, בהונג קונג, בטאיוואן, שבדיה, ניו זילנד ועוד מספר מדינות, הצליחו לעצור את התפשטות המגפה. כך שבטוח שגם אצלנו המגפה תחסם ותחלוף.

אז שוב אני חוזר, זה הזמן לטפל בעצמכם גם בפן הפיזיולוגי וגם בפן הנפשי. עשו כל מה שמשמח ומענג אתכם, ולאחר שכל זה יהיה מאחורינו, הבטיחו לעצמכם לטפל בכם. טפלו במערכת החיסון, לימדו למתן את רמות הסטרס. אמצו אורח חיים בריא. איכלו תזונה בריאה, טפלו בעצמכם אצל אנשי מקצוע, ממקצועות הבריאות השונים. גם ברפואה הקונבנציונלית וגם ברפואה האלטרנטיבית.

כן, אנחנו נוכל להתאושש מכל זה ולחזור לחיים רגילים. ברור לי דבר אחד והוא, שמעכשיו אף אחד לא יזניח את עצמו מבחינה בריאותית. כולנו יוצאים מהמגפה הזו מחוזקים ועם תובנות לגבי החיים שלנו ולגבי החיים של הסובבים אותנו.

אני בטוח שנצא מזה חזקים יותר ומחוזקים.

מאחל לכולנו, הרבה בריאות ובעיקר שימרו על עצמכם.

 

 

טיפים

קחו את עצמכם בידיים, עסקו בכל מה שוודאי וכל מה שבשליטתכם. טפלו בעצמכם לא רק בפן הפיזיולוגי אלא גם בפן הנפשי, צרו לעצמכם תחומי התעניינות שיגרמו לכם לעונג ושישמחו אתכם.

במצבים כאלה, פנייה לאלטרנטיבות רפואית ושיטות טיפול שאינן מעולם הרפואה הקונבנציונלית, תהייה פתרון מעולה.

הרפואה אותה אני מייצג – הרפואה הנטורופתית והרפואה הסינית או היפנית, או טכניקות ריפוי אחרות כמו רפואה הודית רפואת הרמב״ם ועוד, כל אלה הן בראש ובראשונה דוגלים ברפואה מניעתית, ודוגלים בלעשות הכל, כל זמן שאנחנו בריאים על מנת לא ליפול ולחלות. אנחנו מחויבים לשמור על אורח חיים בריא כל הזמן. הרפואה הקונבנציונלית, עד כמה שהיא מתקדמת, עדיין היא בת כ-150 שנים. הרפואה הקונבנציונלית טובה במצבי חירום, במצבים בהם כבר המחלות מתפרצות, אבל אין להם פתרונות טובים לגבי מניעה. כל מה שקשור ברפואה הקונבנציונלית לרפואה מניעתית, לקוח מעולם הרפואה  הטבעית. כן בהחלט לרפואה הקונבנציונלית פתרונות טובים כשהמגיפה בעיצומה והטיפול בקורבנות הוירוס, אומנם זה הרבה אבל עדיין זה רק כיבוי שריפות, וגם על זה מגיע להם את כל הכבוד.

עכשיו הזמן להביא לתודעה שאחרי שנצא מהמגפה הזו, יהיה מאוד יעיל לכולנו לדאוג לבריאות גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית ותודעתית. ביקור אצל מטפלים מתחום הרפואה האלטרנטיבית, כל אותם תחומים המשלבים רפואת גוף ונפש – רפואה טבעית, רפואה סינית, רפואה אירוודית הודית, כולל תרגול יוגה, תאי-צ׳י, צ׳י-קונג, טיפול רפלקסולוגי, מסאז׳ים שונים, טוי-נא, שיאצו ועוד. כל אלה הם בראש ובראשונה טכניקות לטיפול מונע, טיפול המשלב גוף ונפש. לממש את האמירה – נפש בריאה בגוף בריא וההיפך. כל זמן שאנחנו מאוזנים מבחינה נפשית ומבחינה גופנית אנחנו בריאים.

 

מערכת חיסון חזקה ובריאה יכולה לחסל או לפחות למזער את הפוטנציאל של מחוללי מחלה כמו חיידקים ווירוסים. להלן מספר טיפים שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום, בכך שנחזק את מערכת החיסון. מה גם שעלינו לשמר ולשפעל את מערכת החיסון כי חשוב לא לשכוח, שמיד לאחר החורף מגיע האביב ואיתו עונת האלרגיות, שגם זה הינו תוצר ונובע ממערכת חיסונית חלשה.

 

שינה טובה, פעילות אירובית, מנוחה והימנעות מלחץ ומתח הם פתרונות טובים. למשל אחד מהורמוני הסטרס, הקורטיזול, כשמופרש בכמות גדולה, עלול להחליש את מערכת החיסון. אבל, בארץ שלנו, להגיד למישהו לא להיות בלחץ, זו הרי בדיחה. על כן עלינו לבדוק דברים אחרים שהם יותר מעשיים. כמו למשל תזונה, צמחי מרפא ותוספי תזונה.

 

נאמר זאת בדרך הכי בוטה – אכילה של ג׳אנק פוד (אוכל זבל), זורקת את מערכת החיסון לפח האשפה. מחקר שנערך בילדים שדיווחו על צריכת תזונה רוויה באוכל מתועש ועשיר בסוכרים שמכיל לרוב בשר ומעט מאוד ירקות, שהתפרסם ב-Journal of Traditional Chinese Medical Sciences הראה כי ילדים אלה נטו לחלות במחלות זיהומיות חוזרות ונשנות של מערכת הנשימה, באחוזים גבוהים יותר מאשר ילדים שצרכו תזונה המבוססת על ירקות ופירות טריים ועשירה בחלבון מהצומח. פירות וירקות טריים יחד עם חלבון מהצומח. המכילים פיטו-נוטריאנטים (פיטו – הקשורים בצמחים. נוטריאנטים  – הקשורים לתזונה) אלו הן תרכובות ביואקטיביות מן הצומח שנחשבות מועילות לבריאות ובייחוד לשפעול וחיזוק המערכת החיסונית שלנו. כמו אצלנו בני האדם גם הצמחים נלחמים במזיקים למיניהם, וחומרים אלה עוזרים גם במערכת התקשורת של מערכת החיסון על מנת להפעיל אותה במלוא העוצמה בעת הצורך. לכן צריכה של מזונות המכילים פיטו-נוטריאנטים יעזרו לחזק, לשפעל ולתמוך במערכת החיסון שלנו. לעיתים אנחנו משתמשים במונח – natural intelligence הכוונה לתכונת האינטליגנציה הטבעית שיש לירקות, פירות וצמחי מרפא לחזק את מערך ההגנה שלהם מפני מזיקי, ואת זה התאים עושים באמצעות מערכת תקשורת יעילה ומתוחכמת. על כן צריכה של מזונות המכילים את האינטליגנציה הטבעית, תעזור לנו לחזק את המערכת החיסונית ובכך למנוע פלישה של מחוללי מחלות למיניהם.

להלן מספר מזונות, וצמחי מרפא לחיזוק מערכת החיסון:

 

פטריות

אנוקי  (Enoki Mushroom)– פטרייה  המזכירה זר של פרחים מצוינת לחיזוק מערכת החיסון.

מייטקי (Maitake Mushroom) –  מוכרת ברפואה הסינית וברפואה היפנית כעוזרת בחיזוק והמרצה של מערכת החיסון.

ריישי (Reishi Mushroom) – Ling Zhi – פטריה עוצמתית הידוע ברפואה הסינית כיעילה לטיפול במחלות דלקתיות ולחיזוק מערכת   החיסון.

שיטאקה (Shitake Mushroom)  – עוזרת בחיזוק והמרצה של מערכת. החיסון בכמה אספקטים של מערכת החיסון.

 

ויטמינים – לא לשכוח את ה- A, B, C, D, E

חסר במיקרונוטריאנטים – ויטמינים – משליך ישירות על החלשת המערכת החיסונית. על כן, לחיזוק והמרצה של מערכת החיסון מומלץ על צריכת מזונות עשירים בוויטמינים אלה, ובמידה ולא צורכים מספיק אז מומלץ להוסיף מולטי-ויטמינים כתוסף (ואך ורק כתוסף ולא במקום!!!). בייחוד יש לוודא צריכה של ויטמינים – A, B2, B6,C, D.

ויטמין A נמצא בכמויות גדולות ב- חסות למיניהן, גרגרי יער, גזר, פפאיה, ארטישוק, גויאבה, פסיפלורה, פלפלת אדומה, גבינות עיזים, גבינות כחולות, ועוד.

ריבופלבין – ויטמין – B2 נמצא בכמויות גדולות ב- חומוס, ביצים, מוצרי חלב, אספרגוס, ארטישוק, אבוקדו, פטריות, אגוזים, פטרוזיליה, בטטות, לחם דגנים ועוד.

ויטמין B6 נמצא ב- דגים, אבוקדו, גזר, טונה, חזה עוף, בננות, חלב, זירעונים, סויה, דגנים מלאים, תרד, בשר תרנגול הודו, מרק עוף ועוד.

ויטמין C נוכל למצוא בהרבה מפירות וירקות החורף. פירות (הדר, קיווי, תות שדה), ירקות (פלפל אדום, עגבניות, ירקות ירוקים), כבד. ועוד.

לגבי ויטמינים מקובצת  B ו-C, יש לזכור שהם מסיסים במים על כן בישול ממושך עלול להרוס את תכונות הירקות והפירות.

לגבי ויטמין C – אני יודע שקיימים תוספים שונים זכרו דבר אחד הצריכה היומית המומלצת הינה בסביבות 90 מ״ג. צריכה של מזונות המכילים ויטמין C מעל 1 גר׳ תוריד את הספיגה של הויטמין לחצי.  כך שכל המוסיף גורע.

 

צמחי מרפא ותבלינים

אנדרוגראפיס –  chuan xin lian – Andrographis צמח מרפא ידוע ברפואה הסינית המסורתית וברפואה אירוודית ההודית. מצוין לטיפול ומניעת מחלות זיהומיות ויראליות ודלקות. (צריכה גדולה עלולה לגרום לתחושת אי נעימות במערכת העיכול).

מטופלים שצרכו תמצית של הצמח דיווחו על הקלה בהפרשת נזלת, כמו כן הקלה בתחושת עייפות, צרידות, כאבי גרון.

 

שום – ידוע בתכונות האנטי-דלקתיות שלו ובטיפול ומניעה של מחלות עונתיות וחיזוק המערכת החיסונית.

 

ג׳ינג׳ר – צמח תבלין שעושה רבות חוץ מהתכונה המוכרת כמקל על בחילות. ג׳ינג׳ר מכיל כתריסר מרכיבים אנטי-ויראליים, בתוכם כאלה שהם יעילים ספציפית נגד הצטננות ויראלית.

 

כורכום – צמח תבלין ידוע ברפואה ההודית  ומשמש כצמח מרפא. אחד המרכיבים הנותנים לו את צבעו המיוחד ידוע כבעל פוטנציאל להמרצת מערכת החיסון. מחקרים הראו שהכורכום עוזר בפעילות תאי הדם הלבנים שלנו. מווסת את הפעילות הפרו-אינפלמטורית של ציטוקין, החלבון שמפרישים תאי מערכת החיסון ופועלים כמתווכים בתגובה החיסונית.

 

נבט ברוקולי –  מכילים פיטו-נוטריאנטים הנקראים סולפוראפאן שניתן לקבל גם נבטי כרובית. צריכה של נבטים אלה, מגדילה את יכולת הלחימה של אנזימים כנגד מחוללי דלקות בייחוד במערכת הנשימה העליונה.

 

תה ירוק או שחור – שתיית תה חמים, הינו מנחם בכל מקרה ובייחוד שתיית תה ירוק או שחור. מחקר שפורסם בביטאון Proceedings of the National Academy of Sciences  המחקר הראה ששתיית 5 ספלי תה שחור, ביום, מחזקים וטוענים את תאי ה-T  (שהם אותו חלק של תאי הדם הלבנים האחראיים על מערכת החיסון). במחקר נמצא שאחרי עשרה ימים של צריכת תה שחור התאים ייצרו פי עשרה יותר אינטרפרון החומר שהכי המסוגל להילחם בווירוסים ולמנוע את התרבותם.

לגבי תה ירוק – מכיל תאנין, quercetin וחומצות אמינו שמחקר הראה שחומרים אלה עובדים יחד עם פוליפנולים ומשפעלים את מערכת החיסון.

 

שווה להפוך את הצריכה היומית של מוצרי המזון הללו לרוטינה, לא רק בזמן מחלה אלא כל השנה. כי כמו שכתבתי למעלה, צמחי המרפא והמזונות המכילים את כל הטוב הזה, נועדו לא רק להילחם במחוללי מחלות, אלא לחזק את מערכת החיסון בכלל ולפעול כתרופות למניעה, בעת הצורך.

 

הרפואה הסינית בפרט והרפואה הטבעית בכלל, ידועות כרפואה מניעתית. על פי תפיסתי, החוכמה קטנה היא לטפל במחלה כשהיא מתפרצת, החוכמה הגדולה היא לא לחלות בכלל.

תרגילי להרגעה והרפייה להגברות על מצבי סטרס.

 

  • תרגול נשימה

הנשימה היא הקשר שלנו בין חוץ הגוף לפנים הגוף. אנו נושמים את האוויר הנמצא בסביבה המידית שלנו אל תוך הגוף. הריאות ממצות מן האוויר את החלקיקים שהגוף צריך – החמצן, ובפעפוע מעבירות אותו אל הדם ומצד שני קולטות את כל הגזים הרעילים שהגוף לא צריך ושהם תוצרי לוואי של פירוקים שונים בגוף ופולטות אותן החוצה על ידי נשיפה.

אם נשים לב, רובינו לא נושמים נכון. לרובינו הנשימה היא שטחית, זאת אומרת אנחנו לא ממלאים את הריאות עד הסוף וגם לא פולטים את כל תכולת הריאות (לא מרוקנים את הריאות) עד הסוף.

דווקא היהודים השכילו לעשות זאת נכון. "אוייייי" כזה חזק בקול רם מאוד משחרר, הוא מוריד מועקה מהחזה. נסו זאת מספר פעמים ביום. זה עובד.

גם שאגת הקרב היוצאת מבפנים, מיועדת יותר לשחרור הפחד, הלחץ, המתח והמועקה שהייתה לפני הקרב ולא כפי שרובינו חושבים שהשאגה מיועדת להפחיד. זה אולי הערך המוסף לשאגה, אך העיקר הוא שחרור המתח הכלוא בפנים.

נשימת בטן –

יושבים ברגליים מסוקלות (ישיבה מזרחית) או ישיבת סייזה (ישיבה יפנית), גו זקוף ללא מתח, הידיים שמוטות על הירכיים (דמיינו שהידיים שוקלות טונה), לשים לב לשחרר את המתח בשכמות ובכתפיים, לעצום עיניים, ולנשום לאט, לאט דרך האף (כשהפה סגור). עם הנשימה נפחו את הבטן, נשמו בקצב איטי תוך כדי ספירה איטית – אחת…שתיים…שלוש…ארבע… בשיא הנשימה      ( כאשר התחושה שהריאות מלאות לחלוטין באוויר והבטן נפוחה במקסימום) לעצור לספירה של ארבע, ואז להתחיל בתהליך הנשיפה תוך כדי כיווץ שרירי הבטן לספור עד ארבע ספירה איטית, לפלוט את האוויר דרך הפה. לחוש שהריאות מתרוקנות לחלוטין לעצור לספירה של ארבע ולהתחיל מחזור נשימה חדש. 

 

ניפוח הבטן מאפשר לסרעפת לרדת ובזאת להגדיל את נפח החזה ובכך לתת לריאות להתפשט למקסימום, ולהכיל את כמות האוויר המקסימלית. כיווץ הבטן יוצרת דחיסה של הסרעפת ובכך לחץ על הריאות לריקון מקסימלי וריקון הריאות מהגזים הרעילים.

 

ניתן לבצע את תרגיל הנשימה בשכיבה פרקדן על הגב, כשכפות הרגליים פסוקות מעט, הידיים לצידי הגוף גם הן במרחק מה מהגוף, כפות הידיים מופנות כלפי מעלה ללא מתח, ולבצע נשימת בטן איטית. לאחר חמישה או שישה מחזורי נשימה, להמשיך לשכב, ולנשום נשימות בטן לא עמוקות לאחר מספר דקות לחזור ולנשום עוד חמישה מחזורי נשימת בטן עמוקות, ולחזור שוב לנשימות רכות, משך התרגיל כ-10 דקות. תרגיל זה מיועד להרפיה ולשמור את מצב המועקה בשליטה. בכל השלבים יש להרחיק כל מחשבה ולהתרכז אך ורק בנשימה.

 

  • צ'י קונג – Qi Cong ומדיטציה –

טכניקת תרגול שמקורה בסין. כבר לפני כ-5000 שנה תרגלו טכניקה זו. טכניקה זו משלבת תנועה תוך כדי הקפדה על תנועה, נשימה נכונה וצליל (הברות המשמיעים תוך כדי תרגול). על פניו נראה כי התנועה היא מתיחה והרפיה של שרירים. אך לא רק זאת, אם נבין יותר לעומק, נראה את ההשפעה הרבה שיש לכל תנועה על האיברים ולכל איבר פנימי יש את התנועה המשפיעה על הזרמת הצ'י אליו.

 

השלב הראשון-

לבשו בגד נוח ולא צמוד, עדיף בגד מכותנה וללא חגורה.

על מנת להתחיל בסדרת התרגילים, תחילה, עלינו להביא את עצמנו למצב של נינוחות ושלווה. תרגיל מדיטציה פשוט מאפשר להרגיע את הגוף והנפש וכן, מאפשר הבחנה וראייה פנימית ורוחנית.

שבו בצורה נינוחה על כיסא או בישיבה מזרחית על הרצפה. הגב ישר, הראש בקו ישר ובהמשך לעמוד השדרה,  הסנטר מעט שמוט לכיוון החזה, הכתפיים והשכמות רפויים ללא מתח, הידיים רפויות ונחות על הירכיים או הברכיים. חושו כי כל האיברים, העצמות והשרירים במקומם וללא מתח.

עצמו את העיניים ונקו את הראש מכל מחשבה והתרכזו בנשימה.

תוך כדי, אנחנו מתרגלים נשימה נכונה –נשימת בטן.

שאיפה – נפחו את הבטן ובכך אפשרו לסרעפת לרדת, כלוב בית החזה מתרחב ומאפשר לאוויר להיכנס דרך האף, למלא ולהציף את הריאות באוויר רווי בחמצן. פעולה זו נעשית באיטיות נסו לספור מ-1 עד-10 . אצרו את האוויר בריאות לספירה איטית 1…2…3… בזמן הזה אנו מאפשרים לריאות לבצע את שיחלוף הגזים. חמצן נכנס למחזור הדם וגזים ופסולת של אוויר מחליף את האוויר הנקי. ועכשיו נבצע את הנשיפה.

נשיפה – כשהריאות מלאות באוויר עד כמעט להתפקע. נכווץ את הבטן (להכניס את הבטן פנימה) , הסרעפת תלחץ כלפי מעלה ובכך הריאות מתחילות להתרוקן מהאוויר. גם את פעולת הנשיפה נעשה באיטיות תוך כדי ספירה לאחור מ-10 עד 1 . כשמגיעים לספירה 1 אנחנו כמעט מרוקנים מאוויר, "סחטנו את הריאות כמעט עד הסוף. ואז נספור 1…2…3…ונתחיל במחזור נשימה חדש.

אורך התרגיל – בתחילה 4-5 מחזורי נשימה, וניתן להגדיל בהדרגה עם הזמן ככל שתרצו. בתחילה יהיה זה מאמץ אך ככל שתתרגלו נשימת בטן יותר ויותר, זה ייהפך להרגל והנשימה הזו תהייה נשימה טבעית.

הנשימה חשובה לאורך כל התרגילים הבאים. נשימה נכונה צריכה להיות איטית ואפקטיבית ז"א למלא את הריאות ולאחר מכן לרוקן אותן עד הסוף. רובנו נושמים נשימות שטחיות ולא אפקטיביות כך שתמיד נשאר גז שלא יצא החוצה ומצד אנחנו לא מנצלים את נפח הריאות.. כמו כן צריך להקפיד כי הנשימה תהייה חלקה  ושווה.

 

השלב השני – עיסוי עצמי – Self-Massage

 

בעזרת העיסוי אנחנו מעבירים לגוף מסרים מרגיעים. להלן מספר תרגילים להרפיה.

 

זכרו ללוות את התרגילים בנשימה איטית, עמוקה וחלקה.

 

לחיזוק האנרגיה בראש

עמדו בפיסוק קל, הושיטו ידיים קדימה וחככו נמרצות את כפות הידיים זו בזו, דע שתחושו בחום.

  1. הניחו את כפות הידיים על העיניים וחושו בחום החודר לתוך העיניים.
  2. שפשפו את צידי גשר האף מעלה ומטה.
  3. שפשפו את המצח בקו שמעל הגבות מהעין השלישית ועד הרכות.
  4. הניחו אצבעות על הרכות ועסו בתנועות סיבוביות מלמטה למעלה והחוצה.

סידרת תרגילים זו מצוינת להעלות את האנרגיה לאזור העיניים והראש, לסובלים מעייפות באזור העיניים וירידה בריכוז וכאבי ראש.

 

 

 

 

 

 

לחיזוק אנרגית החזה והבטן.

 

תרגילים טובים לפתיחת החזה והקלה על הנשימה.

  1. הניחו את כפות הידיים על החלק העליון של החזה.

     עסו בתנועות סיבוביות להעלאת הצ'י לחלק העליון של החזה.

 

  1. הצליבו את כפות הידיים והניחו אותן במרכז בית החזה.

    עסו בתנועות סיבוביות חמישה סיבובים עם כיוון השעון וחמישה סיבובים נגד סיבוב השעון.

 

 

 

תרגילים להנעת המעיים.

  1. הניחו את כפות הידיים המוצלבות על הבטן באזור הטבור.

    עסו בתנועות סיבוביות חמישה סיבובים עם כיוון השעון וחמישה סיבובים נגד סיבוב השעון.

 

 

 

תרגילים לחיזוק האנרגיה בכליות ובגב התחתון.

  1. הניחו את גב כף היד מאחור באזור הכליות, וטיפחו קלות על אזור בכליות.
  2. המשיכו לתופף כלפי מטה לאזור העכוז בטפיחות נמרצות יותר, לעורר את האנרגיה באגן.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • מתוך הקלטת תירגול צ'י-קונג על פי דויד קראדין המנוח שהיה שחקן ומומחה באומניות לחימה David Carradine's Chi Kung Beginners Workout (1997).

 

 

 

ושוב המון בריאות ושנעבור את תקופת וירוס הקורונה בשלום.

יוסי קיטרו

 

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני

נשמח לעזור לך, השאר פרטים: