חיים בצל הסטרס

 

חיים בצל הסטרס בשיטת עשה זאת בעצמך

  STRESS MANAGEMENT STEP BY STEP D.I.Y

מאת  דר' קיטרו יוסי  (N.D.  Dipl.C.M.(IATCM

להלן מחלות נפוצות ודרכי הטיפול בהן על פי הרפואה הנטורופטית והרפואה הסינית. אין הכתוב כאן המלצה לטיפול, אלא, ריכוז מידע מניסיוני וניסיונם של אחרים שפורסמו בכתבים, מחקרים ומאמרים שונים. לשימוש המטפלים והקהל הרחב. בכל מקרה יש להיוועץ ברופא ו/או מטפל מוסמך. יש לזכור שתרופות צמחיות ותוספי מזון עלולים להתנגש בפעילותם עם תרופות פרמצבטיות, דבר העלול לגרום לתופעות מוספות או לביטול פעילות של התרופות.

מתח, לחץ, פחד, חרדה, כעס, תסכול. לרוץ, להשיג, שאיפה למצוינות ולשלמות, אחריות, אחריות יתר ועוד ועוד ועוד….. הן רק חלק מן המילים המתארות את התנהלות חיינו, במאה הנוכחית, בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט.

האם עצרתם רגע ושאלתם, מה זה עושה לנו…?!!!

היום אין חולק על העובדה, שהאדם ואו כל יצור חי אחר, הוא יחידה אחת המורכבת הגוף ומנפש – ואין להפריד, ולא ניתן להפריד בין השניים.

מחקרים מראים כי מחלות רבות כמו – סוכרת,יתר לחץ-דם, מחלות לב, מחלות במערכת העיכול, בעיות במערכת התנועה – שרירים ושלד – כאבי גב, מתח בשרירי הגב העליון והעורף, נימול באצבעות ועוד', בעיות פוריות ואפילו סרטן הן תוצאה של החשיפה היום יומית ללחץ, מתח וחרדה.

מחלות הנובעות מסטרס הן תוצאה של עליית המערכת הסימפתטית – מערכת ההישרדות שלנו, אשר צריכה להפעיל את המערכות בגוף במצבי דחק. מצבים אלה הם אותם מצבים בהם חשים סכנת חיים או פחד קיומי. בזמן שהגוף נכנס למצב זה, המערכת הסימפתטית גורמת להפרשת הורמוני העקה – הקורטיזול והאדרנלין, וזאת על מנת להעלות את לחץ הדם, להעלות את קצב הלב יצירת מתח בשרירים, הגדלת האישונים, הרחבת בית החזה והגברת פעילות הריאות על מנת לספק יותר חמצן, כל זאת כדי שנוכל לברוח מהסכנה או להלחם. מצבים אלה מכונים שלושה ה-F's הנקראים – F.F.F. – Fear, Fight, Fright שהם המצבים בהם אין ביכולתינו לשלוט במצב. המצב הופך ליותר מסוכן לאותם אנשים ה"סובלים" מפחד מאיבוד שליטה. באותו זמן המערכת משביתה את כל המערכות שאינן זקוקות לאנרגיה כמו – מערכת העיכול, מערכת השתן, מערכת המין וכד'. כל זאת על מנת לספק לאיברים האחרים את האנרגיה הדרושה להמלט מהמקור המהווה סכנה לקיומנו.

מערכת זו, דהיינו מערכת העצבים הסימפתטית אמורה לעבוד בפרקי זמן קצרים, עד לחלוף הסכנה ואז חוזרת המערכת הפרה-סימפתטית לתפוס פיקוד.

אך מכיוון שאנו חיים במצבי לחץ תמידיים, הנה לכם ההסבר למחלות הרבות הנגרמות מלחץ, ממתח, מחרדה או בקיצור מסטרס.

עובדה זו הביאה אותי, בין השאר,לפתח את טכניקת "יונק הדבש©"©  – HUMMiNGBiRD שהיא טכניקה המבוססת על ויברציה ידנית קבועה או משתנה הנוצרת ע"י סיבסוב מהיר (סופינציה) של אמת היד תוך כדי לחיצה על נקודות ה"אקופרישייר" – (הלחיצה) ועל המרידיאנים. כך שעל ידי הויברציה והלחיצה אנחנו משיגים רגיעה גופנית ונפשית.

בשיטה זו אנחנו מווסתים ומאזנים את מערכת העצבים האוטונומית, ז"א גורמים למערכת הסימפטטית להרגע אט, אט, ובאותו זמן המערכת הפרה-סימפטטית עולה, והחיים חוזרים למסלולם הנורמלי, והגוף לתפקודו הרגיל.

וכמאמר חז"ל: "נפש בריאה בגוף בריא", שימרו על עצמכם ונסו למצות את המיטב מהחיים. אל תקחו שום דבר ואת אף אחד במובן מאיליו, וזיכרו שמותר לאהוב ומותר וצריך להיות נאהבים.

וכמו שהיפנים אומרים:" אם יש לך יין, במחציתו קנה אורז על מנת לקיים את הגוף, ובמחציתו קנה פרח על מנת לקיים את הנפש".

 

אם הייתי פונה אליך במשאל רחוב ושואל אותך מה מבין המצבים הבאים מכניסים אותך לסטרסס ?

(האם היית נלחץ מעצם השאלה, מהתשובות או מעצם הסיטואציה?).

  1. בשורה טובה.
  2. בשורה רעה.
  3. נתבשרת על עליה בדרגה בעבודה.
  4. הרכב "נתקע".
  5. הוזמנת למסיבה שתמשך עד השעות הקטנות של הלילה.
  6. כלבך האהוב חלה.
  7. חברים טובים מגיעים אליך לביקור, מרחוק, ויתאכסנו אצלך שבוע.
  8. פיתחת אלרגיה.
  9. השקעתה כסף במניות והבורסה נפלה.
  10. השקעתה כסף במניות והבורסה עלתה מאוד ובפתאומיות.
  11. מבזק חדשות.

 

שאלה – אלו מבין המצבים הללו נתפסים אצלך כמצבים בעקבותיהם תכנס ללחץ.

  • מצבים – 2,4,6,8,9,11
  • כל המשפטים נכונים
  • תלוי במצב שלי באותו יום בו אשאל.

 

אם חשבתם שרק מצבים מדאיגים או לא נעימים מכניסים אותנו לסטרסס, אזי אתם טועים. בכל הנוגע למושג סטרסס.

סטרסס היא מילה נרדפת לשינוי. השינוי יכול להיות לטובה והשינוי יכול להיות לרעה.

כל שינוי וכל חריגה ממצב בו אנו נתונים, מכניס אותנו ואת המערכות בגוף לסטרסס. כל שינוי ברוטינת החיים מכניסה לסטרסס.

על כן  – תשובה ב' היא הנכונה.

 

הסטרסס מוגדר כתוצאה מכל מצב אליו אנחנו נכנסים ואשר יגרום לשינוי. המצבים יכולים להיות משמחים, עצובים, אלרגיות, שינוי במצב גופני, שינוי בריאותי, שינוי סביבתי, שינוי דרסטי של הטמפרטורה, שינוי במצב ריגשי, שינוי מעמדי וכו'.

במשך הזמן הכרתי אנשים מהמעמד הגבוה שהיו נתונים בסטרס איום ונורא וחוו התקפי חרדה,  רק מהמחשבה שמחר הם יקומו ולא יהיה להם את כל מה שיש להם היום. המון אנשים פופולריים נכנסים לפחדים מהמחשבה, מה יקרה כשהם כבר לא יהיו כל כך פופולריים ואף אחד לא יתעניין בהם. כך שכולנו חשופים או נושאים מטעני סטרסס ולפעמים אנו אפילו איננו מודעים אליהם, וזאת ללא הבדל מעמדות, כל אחד והפרופורציה שלו, וההבט שלו על החיים.

לפעמים עצם החשיבה על שינוי תתבטא כסטרסס כמו השינוי עצמו.

 

התגובות הגופניות כתוצאה מהסטרס, או מה קורה ומה זה עושה לנו?

המערכות אשר הסטרס משליך עלליהן או אשר תפגענה במצבים של סטרס הן – מערכת החיסון, המערכת ההורמונלית, המערכת הנוירולוגית, מערכת השרירים והשלד, מערכת המין, הפוריות והשתן, מערכת העיכול, המערכת הקרדיווסקולרית והדם, מערכת הנשימה, העור והשיער וניתן לכלול את כל המערכות בגוף.

 

כפי שצינתי בפתיח, אין חולק על העובדה שהאדם או כל יצור חי הוא מכלול אחד של גוף ונפש אשר לא ניתן להפריד בניהם, ניתן להבחין ביחס הגומלין שיש בניהם. גם בהיבט של הרפואה הטיבעית, הסינית וכן ברפואה המערבית, הקונוונציונלית, למרות שלא ניתן לאמוד ולכמת זאת בערכים מדעיים.

הרפואה הסינית שמקורה בפילוסופיה הסינית, מטיבה להסביר את הקשרים שבין מצבים גופניים למצבים נפשיים, אחת האסכולות הדנה בסוגיה זו היא ההיבט על פי "חמשת האלמנטים" שבעזרתם ניתן לראות את הקשרים שבין מצבים נפשיים למצבים גופניים, וההיפך, וההשפעה ההדדית שבניהם.

גם הרפואה הקונוונציונלית מבחינה בקשר שבין הגוף והנפש. גם אם הקשר אינו ברור ולא ברור כיצד המנגנונים פועלים, אך בכל מקרה ברור הקשר שבין מצבים לבין מחלות כמו – השפעה על קצב הלב, הזעה, פעילות מעיים, תפקוד המערכת החיסונית – כך שאדם במצב נפשי מסוים יהיה חשוף יותר לפגיעת נגיפים הגורמים למחלות שונות. פסוריאזיס הינה מחלה המתגברת או פורצת ביתר שאת באנשים הנמצאים במצב נפשי ירוד.

לחץ ומתח משפיעים על מתח השרירים לכן בזמן מתח ההתבטאות תהייה בשרירי הגב, השכמות וקישיון וכיווץ בשרירים הללו, אשר יגרום לכאב בשרירים, כאבי ראש, ואפילו נימול ואי נוחות בקצות האצבעות בידיים.

יחס הגומלין הוא גם בכיוון הפוך זאת אומרת שיש דו-סיטריות בין הגוף והנפש, על כן ניתן לומר שמחלות גופניות עלולות לדרדר את המצב הנפשי, ולהחמיר את המחלה, דבר אשר יגרום לתגובה של "גלגל חוזר" ואו אפקט "הביצה והתרנגולת" – לא חשוב מי קדם למה, התוצאה תהייה החמרה במצב והתדרדרות. וכך האדם ישקע, וישקע עד לנקודת אל חזור. אנחנו המטפלים והרופאים חייבים להתערב ולפרק את הגלגל על מנת לא להגיע לאותו מצב של כניעה. כי מכאן ההתדרדרות כבר כמעט אינה ניתנת לשליטה.

 

להל"ן מספר דוגמאות לסטרס:

 

  • סטרס אמוציונאלי

            כאשר קונפליקטים, ויכוחים, גורמים לשינוי באישיות זהו סטרס.

 

  • מחלה

כל שינוי גופני, גם אם זהו ביטוי מקומי, כמו שינויים בעור או כאב גב או סתם צינון יכול לגרום לסטרס בגלל השינוי במצב הבריאותי.

 

  • ללכת עד הסוף

אדם העובד 16 שעות ביום 7 ימים בשבוע יכול לקרוס זה בהחלט יכניס סטרס.

 

  • סיבה סביבתית

מזג האוויר חם מידי או קר מידי או כל שינוי קיצוני במזג האוויר יכול להתלוות בסטרס.

 

 

  • פקטור הורמונלי – שינויים הורמונליים.

            גיל התבגרות.

שינויים הורמונליים בתקופת ההבגרות שינויים באברי המין ותפקוד מיני לקוי או מופרז עלולים להכנס לסטרס.

 

  • PMS

חסר בהורמון נשי עלול להכניס לסטרס בתקופה הטרום ויסתית בתקופה זו ההורמון צונח post-partum- כמו כן יגרם לסטרס לאחר הלידה.

שינויים הורמנליים לאחר הלידה, ואפילו היתה זו לידה נורמלית, תהיינה נשים שתכנסנה ל – over stress בגלל איבוד הורמונים בתקופת ההריון.

 

  • Memopause

בתקופת המנפאזה מתקיימים שינוים הורמונליים רציניים ביותר, הירידה בהורמון מתונה אך מספיקה להכניס נשים לסטרס.

 

  • "אחריות יתר"

לקחת אחריות על מעשים או חוסר מעס של האחרים סיבה לסטרס.

 

  • סטרס בגלל אלרגיה.

אלרגיות שונות גורמות לסטרס. מכיוון שהמכניזים הגופני פועל כך, שמתבצע שינוי אם זה בעור או בהרגשה או באיבר כזה או אחר, מצב אשר יכניס סטרס.

 

סימפטומים לסטרס

 

Overstress מוחי.

לאות, כאבים, דיפרסיה – דיכאון, התקפי חרדה, הפרעות שינה.

הפרעות גסטרואינטסטיליות – בעיות במערכת העיכול.

כיבים – אולכוס, כאבים אקוטיים, כיווץ, קוליטיס, IBS – סינדרום המעי  הרגיז.

הפרעה בבלוטות.

הפרעה בפעילות בלוטת התריס.

בעיות במערכת  הקרדיולסקולרית – מחלות של הלב וכלי הדם.

לחץ דם גבוה, התקפי לב, אי סדירות בדופק, שבץ.

בעיות המתבטאות בעור

בעיות גניקולוגיות, מחזור לא סדיר, חסר וסת, בעיות פוריות. 

התקפי גירוד מטרידים.

ירידה במערכת החיסון – ירידה במע' החיסונית ועליה בזיהומים ודלקות.

 

מה קורה במוחינו?

עד היום נודע כי סטרס עלול לפגוע בפעילות הגופנית, בפעילות האיברים הפנימיים, אך מסתבר כי סטרס גורם לשינויים כימיים במוח וגורם להטרדה מנטלית כמו התקפי חרדה, פחדים, הפרעת שינה, דפרסיה, לאות ועוד.

במוח מתבצעות מליארדי פעולות חשמליות ועצביות ביום. הן מועברות במערכת העצבית במוח ע"י  "שליחים שמחים" Biogenic Amine / Endorphim System

המסרים האחרים מועברים על ידי "שליחים עצובים". כל זמן שיש איזון ביניהם האדם ירגיש טוב, אך בגלל סטרס המסרים "הטובים" או "השמחים" מפסיקים לפעול, ולאורך זמן פועלים "השליחים העצובים" דבר היוצר, חוסר איזון כימי הגורם                  ל- overstress ואז חשים את הסימפטומים שציינו למעלה.

שלושת ה"שליחים השמחים" הם סרוטונון נוראדרנלין, דופמין.

 

הסרוטונין.

הוא אחד החומרים הדואגים לשינה הפרעות שינה נובעות מחסר בסרוטונין.

הקורטיזול הוא הורמון האחראי על הסטרס בגוף. ויופרש במצבים שאנחנו מכינים את עצמנו לטראומה, לריצה, לרעב, לדימום. לקראת הלילה רמת הקורטיזול אמורה לרדת כך שנכנסים למצב של Relex והכנה לשינה.

לכן מצבי סטרס בהם מופרש הרבה קורטיזול יגרמו לחסר שינה.

 

NorAdrenalin – מספק לנו אנרגיה.

האנדרלין הוא החומר המפורש ע"י האדרנל על מנת שבמקרה של סכנה או (שלושת ה-F ) Fear Ftight Fight. יהיה לשרירים שלנו מספיק חמצן ואנרגיה לברוח או להלחם. כך שהוא מעלה את לחץ הדם ואת  קצב הנשימה על מנת לספק גלוקוז וחמצן לשרירים. האישוניים מתרחבים על מנת לספק מספיק אור לראייה. האדרנלין משפעל נוראדרנלין, לכן נוראדרנלין מספק את האנרגיה. ללא מספיק נוראדרנלין נרגיש מותשים, ללא אנרגיה, בלי כוח.

 

Dopamine – התענוג והכאב.

כידוע morphine ו – heroin הם שני חומרים המספקים תענוג והפגת כאב.

מכיון שחומרים כימים אלה גורמים לשינוים כימיים במוח, אסורים הם בשימוש. רק במקרים יוצאים מן הכל. אך מסתבר שיש לנו יכולת ליצור חומר דומה מאוד להם חומר זה מופק במוחינו ונקראים Endorphins שגם הם מופקים על מנת להפיג כאב בגוף ולהרגשה טובה כאשר רמת האנדורפינים יורדת האדם יהיה רגיש יותר לכאב. מסתבר שה Dopamine (השליח הטוב השלישי) יתקיים באזורים בהם מופקים האנדורפיניה במוח. וכאשר יש ירידה בדופמין יש ירידה באנדורפינים. הסטרס גורם לירידה בדופמין ובכך תהייה עליה ברגישות לכאב.

מכיוון שהדופמין אחראי גם על מרכז העונג והתענוג במוח ירידה בדופמין גורמת לחסר תענוג וחסר עונג והאדם הופך אפטי. לעומת זאת עודף דופמין גורם ל"שילשול דיבור" – דיבור ללא הפסקה למשך שעות ואיפו ימים.

 

 

מערכת העצבים האוטונומית

מוגדרת כמערכת העצבים הלא מודעת או הלא רצונית (ANS) מורכבת משתי מערכות אנטגוניסטיות – המערכת הפרסימפטטית והמערכת הסימפטטית אשר פועלות על אותן מערכות בגוף..

מערכת זו למרות שמה היא אינה אוטונומית לחלוטין אלא מושפעת מאימפולסים מהמרכז האוטונומי, הנמצא בשכבות מסוימות במוח. המערכת האוטונומית פועלת בצורה היררכית, את שמה "אוטונומית" קבלה המערכת מכיוון שהיא דואגת בצורה עצמונית לוויסות במנותק מהמערכת העצבית המרכזית.

 

 

את ההיררכיה במערכת האוטונומית ניתן להגדיר כך:

 

 

                      המרכז האוטונומי – בקורטקס הסרברלי

                       האונה הפרונטלת של המע' הלימבית

 

                          המרכז האוטונומי בהיפותלמוס

 

המרכז הסימפטטי בחוט השידרה      המרכז הפרסימפטטי הנמצא בשורש          

הסיגמנטים התורקולומבריים            המוח ובסיגמנטים הסקראליים של חוט

                                                   השדרה

 

הנאורונים הפרהגנגליונים                    הנאורונים הפרגנגליונים

הסימפטטים                                       הפרסימפטטים

 

הנאורונים הפוסט-גנגליוניים              הנאורונים הפוסט-גנגליוניים

הסימפטטים                                       הפרה-סימפטטים

 

                            האפקטורים הקירביים

 

הציור בצד שמאל ממחיש את את שתי המערכות והקשרים בניהן באיברים השונים:

 

 

המערכת הפרסימפטטית

הינה המערכת האחראים לעיצבוב הקרביים והמערכות השונות בגוף, כמו כן לשמור על ההומיאוסטזיס והתיפקוד במצב נורמלי.

האפקט הסטימולנטי של המע' הפרסימפטטית (נראורוטרנסמיטר – אצטילכולין) על המערכות והאיברים בגוף:

 

השריר הקרדיאלי – מקטין את קצב הלב ומגביר את יכות הכיווץ.

 

שרירים חלקים וכלי דם:

כלי הדם העוריים – ללא השפעה

כלי הדם בשרירי השלד – ללא השפעה

העורקים הקורונריים – השפעה דילדטורית – מרחיבה

כלי הדם הבטניים – ללא השפעה

כלי הדם בגניטליה החיצונית – השפעה דילדטורית הגורמת לזיקפה.

 

השרירים החלקים של האברים החלולים – נבובים והספיקטרים:

ברונכים – השפעה מכווצת

מע' העיכול (חץ מהספינקטרים) – מגבירה את הפריסטלטיקה

הספינקטרים המע' העיכול – הרפיה

שלפוחית השתן – כיווץ

ספינקטר השלפוחית – הרפיה

מע' הרבייה – הרפיה

 

עיניים :

איריס – כיווץ השרירים הטבעתיים, כיווץ האישון

 

בלוטות:

זיעה – ללא השפעה

דמע – מגביר הפרשת דמעות

רוק והפרשות במע' העיכול – מגביר הפרשת רוק

לבלב – מגביר הפרשת מיצי לבלב ואינסולין

כבד – ללר השפעה

המדולה באדרנל – ללא השפעה

 

 

 

המערכת הסימפטטית

המערכת הסימפטטית ידועה בתיפקודה העיקרי כ"מערכת חירום". כאשר יש סכנה להומאוסטזיס בזמן של סטרס פיזיולוגי או פסיכוגני. במצב זה מתחילה המערכת הסימפטטית לתת את אותותיה ולתפקד. במצב זה של פחד קיומי המערת הסימפטטית דואגת להביא מקסימום אנרגיה למערכות הזקוקות לכך על מנת לשמר את הנחוץ ובמקביל משביתה ((SHUT DOWN SYSTEM את המערכות שאינן נזקקות כרגע. וולטר ב. קנון תיאר את המערכת כפזת לפעולה במצבי F.F. F – FEAR-FIGHT-FRIGHT.

האפקט הסטימולנטי של המערכת הסימפטטית (נאורוטרנסמיטר – נוראפינפרין) על המערכות הפנימיות:

 

השריר הקרדיאלי – מגביר את קצב הלב ומגביר את יכולת הכיווץ – מגביר את זרימת הדם ובזאת מגביר את הספקת החמצן וגלוקוז לשריר.

שרירים חלקים וכלי דם-

כלי הדם העוריים – השפעה מכווצת

כלי הדם בשרירי השלד – השפעה דילדטורית ובזאת דואג להגברת זרם הדם לשרירים ובזאת הגברת אספקת חמצן וגלוקוז לשרירים.

העורקים הקורונריים – השפעה דילדטורית – מרחיבה ל נת לספק חמצן וגלוקוז לשריר הלב ובזאת לשמור על קצב לב גבוה

כלי הדם הבטניים – השפעה מווצת

כלי הדם בגניטליה החיצונית – השפעה מכווצת

 

השרירים החלקים של האברים החלולים – נבובים והספיקטרים:

ברונכים – השפעה דילדטורית – לאפשר נשימה עמוקה על מנת להכניס יותר חמצן למערכת הדם

מע' העיכול (חץ מהספינקטרים) – מקטינה את הפריסטלטיקה

הספינקטרים המע' העיכול – כיווץ

שלפוחית השתן – הרפיה

ספינקטר השלפוחית – כיווץ

מע' הרבייה – כיווץ

 

עיניים :

איריס – כיווץ השרירים הטבעתיים, הרחבת האישונים

 

בלוטות:

זיעה – מגבירה את ההזעה (אצטילכולין)

דמע – ללא השפעה

רוק והפרשות במע' העיכול – מקטינה הפרשת רוק, לגבי האחרים לא ידוע

לבלב – קטינה הפרשות

כבד – מגבירה גליקוגנוליזיס ומעלה רמת הסוכר בגוף

המדולה באדרנל – מגבירה הפרשת אפינפרין

  • האקסונים הפרה-גנגליונים המע' הסימפטטית מסתיימים במדולה באדרנל, וניתן לתאר את האדרנל כ"נאורון הפוסגנגליון הענק במע' הסימפטטית".
  • בכל מקרה יש לזכור שהמערכת "משביתה" את חלק מהמערכות על מנת לספק גלוקוז וחמצן למערכות הנדרשות והחיוניות יותר, כמו השרירים.

לכל הקוראים הנאמנים שלא נשברו עד עתה, ואלה אשר ישאלו מה קשור שמיטה להר סיני ?

 

ובכן אם נתאר לעצמנו את המערכת, בצורה ציורית משהו, הנה אנחנו מטיילים לנו להנאתנו נשמים אויר קצב הלב תקין ובכלל הרגשה טובה וחיוך נסוך על פנינו, המוח מפריש סרוטונין והכול טוב  אנחנו חושבים על ארוחת הערב שקבענו עם האדם האהוב עלינו, והפעילות שלאחר מכן ….ופתאום מאי משם מגיח לו נמר שרואה בנו את הארוחה האולטימטיבית אנחנו משתאים להרף עין עד שהמערכת הסימפטטית נכנסת לפעולה האישונים מתרחבים הנשימה מוגברת, קצב הלב עולה כל המערכות האחרות מושבתות השרירים נכנסים למתח ואנחנו מזנקים ומטפסים על העץ הגבוה הקרוב ביותר. עד שהנמר יבין שהארוחה שלו פשוט פרחה לה ( הוא לא יודע שכמעט גם נשמתכם פרחה).

כל זה אמור להמשך לפרק זמן קצר עד יעבור זעם ואז חוזרים לשגרה, והמערכת הפרסימפטטית חוזרת לתפקד.

תארו לכם אם המצב בו אנו תלויים על העץ היה נמשך לאורך זמן שבוע, חודש, חודשיים, שנתיים, כל החיים, מה קורה לנו בגוף ובנפש?…

 

וכאן אני חוזר לטיפול שפיתחתי.

 מצאתי שכנראה שבטכניקת "יונק הדבש©", הויברציה עוזרת לאנשים הנמצאים בסטרס תמידי להחזיר את יכולת התפקוד של המערכת הפרסימפטטית, להפריש אצטילכולין להוריד רמות אדרנלין, ובכך להחזיר את המערכות לפעילות נורמלית. ובכללן את המערכות שעברו השבתה, כמו מע' העיכול, ומער' השתן,המין והרבייה ועוד.

כפי שראינו קודם מצב סטרס מקטין את הפרשת האינסולין ע"י הלבלב, בגלל ההשפעה המכווצת שיש למע' הסימפטטית ובמקביל הכבד מספר כמות גדולה של סוכרים לזרם הדם מכאן הקשר סטרס-סוכרת טייפ – 2.

 

כך גם "הרוצח השקט" – היפרטנסיה פסיכוגנית, מצבים של סטרס מגבירים את קצב זרימת הדם, ע"י הגברת קצב הלב, וכיווץ הקפילרות הפריפריאליות ובנפרונים של הכליות, דבר שלאורך זמן פוגע במערכות הפנימיות ובעיקר בכליות, ועלולים לפגוע בעורקקים והורידונים במוח, בכך נוצר לחץ מוגבר במקום ומכאן הקשר – סטרס – לחץ דם גבוה –שבץ מוחי.

 

ניתן ע"י טכניקת "יונק הדבש©" לטפל במצבים הנובעים מסטרס ומעלים סימפטומים של תעוקה בחזה,מועקה ומצב של חסימה בגרון וחוסר יכולת לנשום בגלל תחושת "ליחת אל חומר", הנגרמת בגלל ההשפעה המכווצת של מערכת העצבים הסימפטטית.

 

כך גם מערכת השתן, מערכת המין ומערכת הרבייה כולן מושפעות ממצבי הסטרס, אני מכיר מס' זוגות שמנסים "להיכנס" להריון, כשעל פניו אין ליקוי כלשהו במערכות הרבייה, לא של הגבר ולא של האישה ובכל זאת, אין הריון וכל הניסיונות הטבעיים והלא טבעיים לא יעזרו, המערכת פשוט במצב –   SHUT DOWN אם נוסיף לכך את הפחד הקיומי האמיתי, חיים בעולם אכזר רווי פיגועים, רעב ולחץ. איך הגוף שלנו יגיב לרצון של אותו זוג להביא ילד לעולם? !!!

 

הזכרתי בהקדמה את נושא מחלות הסרטן. חלק גדול ממחלות הסרטן אנחנו מביאים על עצמנו, מאותן סיבות שמניתי קודם, ואך מבלבלות את המערכות וכשהמערכות מבולבלות כמו בכל מערכת אחרת, גם בגופינו תתרחש אנדרלמוסיה, ואנדרלמוסיה היא מילה אשר יכולה לתאר את מחלת הסרטן. שום דבר אינו מתפקד על פי הסדר הנורמטיבי, ותאים שאמורים לעבוד על פי סדר וחוקים מאוד נוקשים ומדויקים, פשוט יוצרים אי סדר. נוצרים דברים שהגוף לא היה מייצר במצב פעולה תקין.

 

צורה אחרת המאפיינת את אותם אנשים הנמצאים בלחץ או בסטרט, או אנשים "הסובלים" מאחריות יתר, מתוך מבנה האישיות או מתוך כורח המציאות והחיים, אנשים שהתבגרו בטרם עת ולקחו את האחריות על המשפחה עוד מגיל צעיר, או אנשים אשר עובדים בעבודה בעלת אחראיות, את כולם מאפיינת אותו כיווץ שרירים, כאבי שכמות וגב עליון, וכ"עסקת חבילה" בא גם הכאב בגב התחתון. ראו את הישראלים 95% מהישראלים סובלים מהסימפטומים הנ"ל, זה לא אומר כי לחלק הארי מהישראלים יש תקלה בגנום, אלה החיים במתח בלחץ ובחרדה גורמים לכיווץ השרירים ולכאבי גב, יש לי תחושה שרובנו, הישראלים מרגישים כמו הרקולס המחזיק את העולם על הכתפיים, וכנראה שגם להרקוס זה כאב.

עוד מספר מילים על כאבי הגב. כיום בעידן המחשב, הישיבה הכפופה והרכינה מול המחשב, שעות על גבי שעות, ללא תזוזה, גורמים לסטגנציה וחוסר ניוד של צ'י ודם באזור הגב , והרגליים, סטגנציה זו יוצרת כאב.

אם כבר בנושא המחשב עסקינן, בשנים האחרונות חזר סינדרום התוקף את מפרק כף היד ונקרא סינדרום מפרק כף היד או סינדרום דלקת המערה הקרפלית בשורש כף היד, זוהי "מחלה" שחזרה, היא היתה נפוצה בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20, "כמחלת הגהצנים", היום היא מחלת נפוצה בקרב "אנשי המחשב" אותם האנשים העובדים שעות ומחזיקים את עכבר המחשב בצורה מקובעת במשך שעות, הלחץ שנוצר והחיכוך שבין הגידים לרצועה המקיפה אותם במפרק כף היד, יוצרים דלקת, דלקת אשר עלולה להשבית את ידו של הנפגע, כך שכמטפלים המחשב ייצר לנו עוד שנים רבות של עבודה.

 

תיאוריה נוספת היא – שבעזרת שיטת יונק הדבש ניתן לשלוט על, ולווסת את הנוזל הסרברוספינלי – CEREBROSPINAL FLUID – C.S.F זהו אותו נוזל השומר על המוח ועל חוט השידרה מפני פגיעות. הנוזל זורם סביב האיברים הללו ובתוכם. לנוזל זה עוד תפקיד חשוב, ה – המוח משתמש ב – CSF ובדם כמקור העוקב אחר שינויים באיברים הפנימיים וסביבתם. לדוגמא – שינויים בכמות ה- CO2 ב- CSF , מפעילים תגובה הומאוסטטית במרכז השליטה על הנשימה במוח, אשר מווסת את כמות ה- CO2 הכללית בגוף וכן מווסת את ה- pH של הדם.

ה-CSF נוצר ע"י הפרדת נוזלים מתוך הדם ב-CHOROID PLEXUSES במוח ונקווים בארבעת החללים במוח. משמם הנוזל מתנקז לאורך חוט השידרה ומקיף אותו, חלק אחר מתנקז בסביבת המוח ומקיף אותו חיצונית. הנוזל נספג חזרה לזרם הדם ע"י הארכנואיד ויליס וחוזר חלילה. כמות הנוזל אצל אדם מבוגר, 140 מל' ( 23 מל' בארבעת החללים במוח ו- 117 מל' זורם ב – SUBARCHANOID SPASE ובסביבת חוט השידרה).     

שני מקרים קיצוניים עלולים להגרם בגלל חסימת הזרימה של ה – CSF – אחד פנימי ואחד חיצוני. הפנימי עלול להגרם עם  חסימה של ה- AQUADUCT במוח ע"י גידול, דבר אשר יגרום להצטברות נוזל בתוך בגלל חסר זרימה בין החלל(VENTRICLE)ׁהשלישי והרביעי, החסימה הזו ידועה כ- INTERNAL HYDROCEPHALUS . כאשר הנוזל מצטבר בסאבארכנואיד סביב המוח, למצב זה נקרא EXTERNAL HYDROCEPHALUS . דימום באזור הסאבארכנואיד יגרום לחסימה בזרימת הנוזל חסימה זו מקטינה את אפשרות הניקוז ומעלה את כמות הנוזלים במוח מכיוון שהמוח ממשיך לייצר נוזל דבר זה יגרום לנפיחות, בתינוקות שהגולגולת אינה סגורה, וגורם להתנפחות דבר זה נתון לפיתרו ע"י  מעקף –  SHUNT . אצל מבוגרים נפיחות זו עלולה לגרום ללחץ על הרקמות העיצביות הרכות, והלחץ ימשיך ויגבר כל זמן שהמוח ממשיך לייצר נוזל, והוא ממשיך. מצב זה הינו מאוד מסוכן ועלול לגרום לתרדמת ואפילו למוות.

מצבים אלה הינם מצבים קיצוניים הניגרמים, אם ע"י גידול או במקרה של פגיעת ראש חמורה.

 

סטרסס דרך העיניים הסיניות

ההסבר דרך הרפואה הסינית יהיה הרבה יותר ציורי.

סטרסס נתפס כהפרעה נפשית וגופנית. כפי שראינו, בחלק מין האיברים הפעילות מואצת ובחלק הפעילות מואטת. הסימנים הגופניים יראו על כיווץ משמע, קיבעון (סטגנציה).

הסטגנציה תוביל לאי יכולת של הצ'י לנוע במרידיאנים, כאשר הצ'י מקובע אין תנועה. דבר אשר יגרום לחוסר יכולת להזין את האיברים בדם ובנוזלי גוף. דבר נוסף מקום בו יש סטגנציה הוא מקום כואב, זאת אומרת שנחוש כאבים ואי נוחות במקומות מסויימים בהם נוצרה סטגנציה.

אם המערכות אינן מוזנות ואינן מזינות גם הדם הופך פחות עשיר, וכשהדם ירוד, אין אפשרות להזין את הלב, (כפי שתראו בהמשך, הלב הוא משכנו של הנפש ה-shen ) ואם לא ניתן להזין את הנפש , נגרמים או התוצאה תהייה – הפרעה נפשית, חוסר שינה, בילבול וחסר מנוחה נפשי. כמובן תהייה פגיעה גם בשאר האיברים הפנימיים המוזנים מהדם על ידי הצ'י.

לנפש, חמישה אספקטים. כשכל אספקט קשור באחד האלמנטים וכך מקושר לאיברים. ה-shen היא ה-mind וקשורה ללב, הנפש האתרית – Hun קשורה לכבד על פי האמונה הסינית זהו אותו חלק של הנפש שלאחר המוות עוזבת את הגוף ועולה לגן עדן. החלק השלישי הוא הנפש הקורפורלית – Po המקושר לריאות זהו החלק של הנפש המחייה אותנו מיד עם הגיענו לעולם, בזמן הלידה. החלק הרביעי הוא ה-Yi האינטלקט החלק החושב ומקושר לטחול. החלק החמישי והאחרון הוא כוח הרצון – ה-Zhi והוא מקושר לכליות. לכן הפרעה נפשית תגרום להפרעה גופנית ברמה כזו או אחרת באיברים הפנימיים ומכיוון שקיימת דו-סיטריות בין הגוף והנפש, מחלה באיבר מסויים יגרום לאותו חלק תואם של הנפש להיפגע.

 

הזכרתי קודם את תיאורית חמשת האלמנטים ועכשיו נסביר בצורה מפורטת יותר על מנת שניתן יהיה לנתח מצבים על פי השיטה הסינית. תוך כדי כך ניתן יהיה להסביר בקלות מושגים מחיי היום יום, שלהם ביסוס בתיאוריה זו. היא אולי פחות ניתנת לכימות אך יותר ניתנת להבנה, מבלי להכנס לפירוט של מושגים רפואיים מביכים.

מכיוון שציינתי שהסטרסס פוגע או נוגע ברוב מערכות הגוף, יהיה לי קל יותר להסביר לאחר מכן, את שיטות הטיפול, אם יהיה לך מושג בסיסי ברפואה הסינית חלוקת התפקידים בין האיברים השונים, ואיך אנחנו מגדירים מחלה ברפואה הסינית.

 

הרפואה הסינית מבוססת על כך שבגוף בנוסף לדם, ללימפה ולנוזלי הגוף האחרים, זורמת גם אנרגיה הנקראת – צ'י QI. אין לנו, המערביים, מילה המתרגמת מילולית את המילה צ'י לכן אנחנו משתמשים בפירוש ה-צ'י, כאנרגית החיים, הכוח המניע, הכוח הויטאלי וכדו', כל אחד מן המושגים נכון. כשאתה קם בבוקר ומרגיש כאילו דרס אותך מכבש כבישים ו"הוציא ממך את האויר" ואין לך כוח, ואין לך חשק, ואין לך אנרגיה לקום מהמיטה, וכואב לך. אם הייתה סיני הייתה אומר שיש לך צ'י ירוד –Qi deficiency, או קיבעון של צ'י – QI stagnation  במקומות הכואבים, ומה שאתה הייתה רוצה שיעשו לך זה איתון של הצ'י – QI tonification .

השיטות בהן מטפלים או גורמים לצ'י לנוע או לאתן את הצ'י הוא ע"י החדרת מחטים דקות לאותן נקודות דיקור הפזורות על המעברים דרכם זורם הצ'י וניקראים מרידיאנים, ניתן לאתן או להזיז את הצ'י על ידי חימום הנקודות, ניתן לשפעל את הנקודות על ידי לחץ או על ידי מניפולציה ויברטית.

 כשאנחנו מדברים על מחלה אנחנו מדברים על קיבעון או ירוד או חוסר זרימה של צ'י במרידיאנים, דבר המוביל לחוסר צ'י באיברים אשר יגרום בסופו של דבר לתחושה לא נוחה או לכאב או לחסר תיפקוד של האיבר מה שיביא למחלה.

על פי שיטת חמשת האלמנטים, מחלקים את האיברים הפנימיים שלנו לזוגות אשר משלימים אחד את השני – YIN   ו-YANG  , כשהתיפקוד הרעיוני שלהם דומה והם משוייכים לאחד האלמנטים על פי תפיסה אבסטרקטית לפעמים, כאשר לכל איבר מעבר לתיפקוד הפיזיולוגי שלו (האיברים אצל הסינים נמצאים מבחינה אנטומית כמו האיברים אצל כל אדם אחר על פני כדור הארץ, ומתפקדים ברמה הפיזיולוגית בצורה דומה) יש גם לכל איבר גם אחריות על איברים אחרים, והתפקוד שלו מושפע גם מרגשות ותחושות וגם מתופעות סביבתיות, כשחמשת החושים גם הם משולבים. בעזרת ההבנת המכניזם של חמשת האלמנטים נבין גם מושגים מחיי היום יום בהם כל אחד מאיתנו משתמש ואין לו אפילו מושג שהבסיס לכך הוא ברפואה הסינית. מושגים כמו אדם כועס הוא " אדם שעלה לו הדם לראש" או אישה כועסת תמיד תהייה "עם וסת" או אדם שפוחד "ישתין מרוב פחד" ואפילו ל"פיק בירכיים" יש הסבר. כמו כן ניתן להבין את המושגים המקושרים ללב, כמו תשומת לב, כמו שברון לב, כמו אהבה ולמה תמיד יהיה קשור לציור של לב. נבין למה ישנם אנשים שהם חדים וקרים כמתכת, ולמה האהבה מחממת את הנפש, ולמה אנשים מתוסכלים מפתחים מחלות קיבה, וכו' וכו' וכו'.

חמשת האלמנטים על פי הפילוסופים הסיניים, הם הצורה בה מתבטא הצ'י בטבע.

אש, אדמה, מתכת, מים, עץ. חוסר או אי איזון באלמנט יתבטא בהפרעה באיברים המקושרים, למרידיאנים התואמים ולמערכות הקשורות באיברים אלה. אך הפרעה כזו תגרור הפרעה גם באמנטים אחרים, הקשורים בשני מעגלים הנקראים מעגל היצירה ומעגל הבקרה. וכך על פי זה ניתן יהיה לראות התפתחות של מחלה או אוסף של סימפטומים המראים על בעיה מסוימת או בתרגום לתפיסה המערבית – מחלה.

 

אש

האיברים הפנימיים – לב, מעי דק.

תפקיד – לדחוף דם, ולשכן את הרוח (הנפש) – בסינית נקרא – shen . ושולט בהכרה.

רגש – האש מקושרת לשימחה. לכן המושג "לב שמח" או ההפך כשעצובים "לב-כבד" .

שליטה על רקמות ואיברים אחרים – כלי דם,

נפתח אל – הלשון

נוזלי גוף נשלטים – דם, זעה.

טעם – מר

מושפע – מחום

מזג אויר – קיץ

 

הסבר-

שימחה יתרה תפגע בלב, התרגשות יתר תפגע גם היא בלב. גם טראומה רגשית תפגע בלב, כך שתהיה לו חוסר יכולת לשכן את ה"רוח", אשר יגרום למחסור בדם ואשר עלול להביא לחסר הכרה. במקרה פחות קיצוני נדידה של ה"רוח" תביא לחסר יכולת להתרכז – מבלי יכולת "לשים לב" לפרטים. גם חוסר יכולת להבחין בין עיקר לטפל, כמו שהמעי הדק אמור לספוג את מה שהגוף זקוק לו מהמזון ואילו החלקים הלא חשובים נדחפים הלאה ומועברים אל המעי הגס בצורה של צואה , אשר תופרש מן הגוף. כך שאנשים הסובלים מנפש מבולבלת לא יוכלו להבדיל בין עיקר לטפל ועלולים לסבול מבעיות של ספיגה במעיים – שמוכרת כאי ספיגה על בסיס עיצבי או לסינדרום המעי הרגיז – IBS  .

אדם אשר יחווה טראומה קשה , טראומה נפשית קשה עלול למות מ"שיברוו לב". הנפש נפרדת מהגוף.

"פרפרים בבטן" או תחושה אי נעימה בבטן כתוצאה מהתרגשות יתר. זהו מנגנון של שחרור יתרת ה"לחץ" מהלב ע"י בן זוגו – המעי הדק, דבר אשר יתפרש ע"י הגוף כשילשול מרוב התרגשות או כ"פרפרים בבטן" בגלל התרגשות, אותה תחושה של חוסר נעימות בבטן.

אנשים שמרוגשים מידי ידברו תוך כדי צחקוק למרות ששום דבר לא מצחיק באמת, זו שוב אותה יכולת של הלב לשחרר לחץ.

האש מייצרת את אלמנט  האדמה.

האש מבוקרת על ידי אלמנט המים.

האש מבקרת את אלמנט המתכת.

 

אדמה

האיברים הפנימיים – טחול, קיבה (טחול על פי התפיסה הסינית הם שלושה איברים – הטחול, התריסריון, הלבלב).

תפקיד – למצות המזון ולהפכם לצ'י ודם,

רגש – תסכול, דאגה, חשיבת יתר תשפיעה על האיברים באלמנט  .

שליטה על רקמות ואיברים אחרים –  שרירים, בשר, עפעפיים, פה, דואג להחזיק את המבנה האנטומי של הגוף.

מראה את עצמו  – בשפתיים.

נוזלי גוף נשלטים – לימפה ריר וליחה.

טעם – מתוק.

מושפע – לחות וטחב

מזג אויר – קיץ מאוחר, עונת הקציר.

 

הסבר-

הקיבה היא כמו מערבל מזון אשר לש ולש את המזון ומכין אותו לשלב הפירוק והספיגה (בהיבט הסיני – זהו שלב הפיכה של המזון לאנרגיה לצ'י ובונה את הדם). בתוך הקיבה המזון הופך לעיסה בוצית, וכמו בביצה אם נכנסים אליה עלולים לשקוע. כך גם החיים חשיבת יתר טחינה של החיים, תחושה של פיספוס בחיים, תחושה של דישדוש במקום מבלי יכולת להתקדם עלולים להביא לתסכול  אשר עלול לגרום לכיב (אולכוס) בקיבה או בתריסריון.

האדמה יוצרת המתכת.

האדמה מבוקרת על יד העץ

האדמה מבקרת את המים.

מתכת

האיברים הפנימיים – ריאות, מעי גס (סילוק רעלים מן הגוף)

תפקיד – לזקק את הצ'י, למצות את הצ'י מהאויר שאנחנו נושמים, אחראי על מערך ההגנה החיצוני של הגוף.

רגש – אבלות.

שליטה על רקמות ואיברים אחרים –  סינוסים, סימפונות, שער הגוף, והעור (מוגדר כריאה השלישית העור הוא מצד אחד השיכבה החיצונית שלנו והיא מערך ההגנה החיצוני ביותר, מצד שני העור פולט גם הוא רעלים לכן הוא דומה בפעילותו לריאה ולמעי הגס).

מראה את עצמו  – באף.

נוזלי גוף נשלטים – הפרשה רירנית.

טעם –  חריף.

מושפע – מיובש.

מזג אויר – סתיו.

הסבר –

אדם שיאופיין כטיפוס באלמנט זה יהיה אדם מאוד קר וחד אדם שיתאים להיות מבקר, בעל דרישות גבוהות אדם של שחור או לבן. בגלל הקשר שבין הריאות לעור, המון מחלות של חוסר יכולת לסלק פסולת מהגוף. כמו שיש אסטמה נשימתית שהיא סתימה של הריאות על ידי נוזל אשר גורם לחוסר יכולת לנשום, יש אנשים הסובלים מאסטמה של העור דבר אשר נגרם על ידי סצימה של נקבוביות העור וחוסר יכולת של העור "לנשום" או לסלק רעלים.

המתכת מייצרת את המים.

המתכת מבוקרת ע"י האדמה .

המתכת מבקרת את האש.

 

מים

האיברים הפנימיים – כליות, שלפוחית השתן.

תפקיד – מאחסנת את התמצית (גנטיקה), מעגנת את הצ'י.

רגש – פחד  .

שליטה על רקמות ואיברים אחרים –  שחלות.אשכים, מוח, עמוד השידרה וחוט השידרה, עצמות ושיניים, שער הערווה, שיער הראש, בירכיים, הספינקטרים(סוגרים) התחתונים – פי הטבעת ושופכנים.

מראה את עצמו  – אוזן.

נוזלי גוף נשלטים – הפרשות מיניות ונוזל המוח וחוט השידרה.

טעם – מלוח.

מושפע – מקור.

מזג אויר – חורף.

 

הסבר-

הרבה מושגים הקשורים לאותו רגש או  תחושה השולט הכליות – הפחד יכולים להיות מוסברים בעזרת הקשרים בין הכליות והאיברים הנשלטים על ידיהן. אמרנו שהפחד הוא הרגש השולט ובעצם משבית את פעולת הכליות. כאשר הפחד משתלט על הכליות הכליות מפסיקות את פעולת הבקרה והיכולת לתמוך בברכיים – לכן אנחנו מקבלים "פיק בירכיים". כמו כן אין שליטה של הכליות על הסוגרים התחתונים ולכן אנחנו "משתינים מרוב פחד" או במקרים יותר קיצוניים אם אין שליטה על פי הטבעת, לא תהייה שליטה על יציאת הצואה.

כפי שאנחנו רואים הכליות שולטות על מערכת הרבייה שלנו. פחד עלול להביא לחוסר פיריון. גם בעיות גנטיות מקורן בכליות.

המים יוצרים את העץ.

המים מבוקרים על ידי האדמה .

המים מבקרים את האש.

 

 

עץ

האיברים הפנימיים – כבד, כיס המרה.

תפקיד –  מאחסן דם, מפיץ צ'י.

רגש – כעס.

שליטה על רקמות ואיברים אחרים –  גידים, רצועות, עצבים הקפיים, אברי מין חיצוניים, ציפורניים.

מראה את עצמו  – עיניים.

נוזלי גוף נשלטים – מרה, דמעות.

טעם – חמוץ.

מושפע – רוח.

מזג אויר – אביב.

 

הסבר-

העץ הוא אלמנט מעניין. אנשים המאופינים כטיפוס עץ, בין יתר כישוריהם הם יהיו יצירתיים, בעלי רעיונות. למשל הסיבה שכל הרעיונות הטובים באים בשעות הקטנות של הלילה, היא בגלל שבין השעות 01.00 – 03.00 הכבד נמצא בשיא הפעילות ומכיוון שהעץ מקושר ליצירתיות ורעיונות, הם תמיד יהיו פוריים יותר בשעות אלה.

עוד דוגמא לשימוש יום יומי – בסלנג אם משהו יהיה עצבני בלי סיבה או יהיה בעל מצבי רוח , תמיד יגידו עליו "תעזבו אותו הוא בוסת". מה הקשר?. הקשר הוא בהבנת תיקוד האיברים על פי התפיסה הסינית. הכבד הוא מחסן הדם. בתקופה שלפני המחזור, הגוף של האישה מכין כמות גדולה יותר של דם על מנת שאם תהייה התעברות הגוף יוכל לספק דם גם לאישה וגם לעובר שמתפתח. במידה ואין התעברות, עודף הדם יתנקז החוצה ויעזוב את גוף האישה. הדם העודף שמתנקז החוצה הוא הוסת. בתקופה הטרום ויסתית כשהכבד עמוס בדם, הכבד נמצא בעודף העודף הזה יוצר חום ובמקביל כשהכבד בעודף עולה וצף הרגש הקשור איליו והוא הכעס. לכן נשים בתקופה הטרום ויסתית סובלות מתופעה של התפרצויות כעס ואגרסיביות. בנסף הן גם פורצות בבכי ללא סיבה. הסיבה על פי התפיסה הסינית, היא, שמכיוון שהנוזל המקושר אל הכבד הוא הדמעות, הדמעות הן הנוזל המצנן את הכבד. על מנת שהאישה תאלץ דמעות לצנן את הכבד הכי קל לאלץ דמעות על ידי בכי. לכן נשים בתקופה הטרום ויסתית גם "בוכות בלי סיבה". את התופעה הזו אנו מכירים כ- PMS (PreMenstrual Syndrom ) – זו תופעה שניתן להגדיר כמשהו שהאישה חווה כל חודש ובני הזוג – הגברים סובלים ממנה. לא לחינם אומר הגבר כל בוקר – "ברוך שלא עשני אישה". עוד מושג מחיי היום יום המדבר על כעס הוא – "עלה לו הדם לראש"- גם תופעה זו ניתן לפרש על פי התפיסה הסינית, זה בעצם מה שקורה לאנשים אשר כועסים. הכעס יגרום להעמסה של הכבד אשר יגרום לחום בכבד אשר יגרום לכבד להפיץ צ'י ודם למעלה ולכן בשעת "רתיחה" וכעס, נראה עיניים אדומות (העיניים מוצפות בדם, והעיניים הן ביטוי של הכבד), וכן נחווה כאב ראש בתקרת הראש לשם הדם מגיע בלחץ.

 

 

 

(Stress Tolerance, General Adaptation Syndrome (GAS

לאחר שהבנו את המנגנונים הגופניים והנפשיים של הסטרסס והביטוי גם מבחינה פיזיולוגית וגם מבחינה נפשית וכן דרך הרפואה הסינית על פי הפילוסופיה הסינית, ישנו עוד מנגנון שהוא אדפטציה או בעיברית סתגלנות. הסטרסס מתפתח בשלושה שלבים:

 

שלב האזעקה או שלב ההתראה

 כאשר אנו נחשפים לסוג חדש של גורם סטרסס –( סטרסס פקטור), הוא יגרום לשחרור מידי של הורמוני דחק (הורמוני לחץ) – קורטיקוסטרואידים וקטכולמינים (corticosteroids and catecholamines ).במידה והסטרסס הוא חזק ואינטנסיביהוא עלול לפגוע במערכת הויסות של הגוף לצמיתות.(דוגמא קיצונית חשיפה לרמות גבוהות של קרינה רדיואקטיבית).

 

שלב האדפטציה – הסתגלנות – ההתנגדות

במידה והסטרסס מתמשך (והוא לא מהסוג של "הלחם או ברח" שהוא סטרסס לזמן קצר), גופינו לומד ומגדיל את כוח הסיבולת על מנת שיוכל להתמודד עם אותו גורם ממריץ סטרסס – זוהי תגובת האדפטציה.בשלב הזה הגוף מגדיל את יכולת התנגודת לסטרסס פקטור. שלב האדפטציה הינו "שלב בטוח". ככל שנוכל להאריך ולהמצא בשלב זה, רק ייטב לנו.

 

שלב התשישות.

כאשר הגוף נכנע לסטרסס ואינו נלחם יותר, זהו השלב בו הסימפטומים ומחלות מתגברים ומחמירים. מחלות המאופיינות על ידי סטרסס עלולות להופיע גם בשלב הראשון – שלב האזעקה, אך לרוב הן תופענה בשלב התשישות, כאשר הגוף איבד את כוח ההתנגדות והפסיק ל"הלחם" בסטרסס.  שלב זה של תשישות יכול להופיע גם אחרי חודשים אושנים, הכל תלוי באורך הזמן בו אנו שרויים בשלב האדפטציה. לאלו שהתמזל מזלם עשויים לא להגיע כלל לשלב התשישות משמע שאנחנו מצליחים לוסת את הסטרסס ולהתמודד איתו. אחת הדרכים להתמודד עם הסטרסס היא נטילת צמחים אדפטוגניים בהם נגע בשלבי הטיפול.

 

 

מחלות הקשורות לסטרסס

תשישות,כאבים ומיחושים, התקפי חרדה, בעיות שינה, חסר חדוות חיים, דיכאון, בעיות במערכת החיסון, דלקות במערכת העיכול, כיבים במערכת העיכול (קוליטיס ואולקוס), דלקות מפרקיפם שיגרוניות, בעיות הורמונליות בעיות בבלוטת הטריס, בעיות במינרליזציה – חסר או עודף של קלציום לדוגמא, כאבי ראש,  סוכרת טייפ 2, בצטננות, יתר לחץ דם, מחלות קרדיווסקולריות (לב וכלי דם), חוסר תיפקוד של הכליות, חוסר תיפקוד של הכבד, IBS – תסמונת המעי הרגיז, PMS – תסמונת מתח טרום ויסתי, הנפרעות בי-פולריות (מניה-דיפרסיה), בעיות במערכת המין ואי פוריות, סרטן.

 

מידרג הסטרסס

על מנת לבחון את מידרג הסטרסס שלך, מובאת כאן טבלה בעזרתה ניתן לבחון את מידת הסטרסס או יותר נכון עד כמה אתה ביתר לחץ. הטבלה פורסמה לראשונה  – "Journal of Psychosomatic Research" Copyright 1967,vol 2 p.214 .

על מנת לדרג נכון את מידת הלחץ צריך להתייחס לשינויים החייך ב-12 החודשים האחרונים.

התוצאה צריכה להיות יחסית אליך. משמע אדם עם כוח סיבולת נורמלי, אם יצבור 250 נק' משמע הוא במצב של לחץ יתר, לעומת זאת, אדם בעל כוח סיבולת נמוך עלול להיות במצב של לחץ יתר גם אם צבר רק 150 נק'. לכן ניקח את נקודת הגבולית שהיא צבירה של 200 נק' בה אתה צריך להבין שהגעת לסף ואתה חייב להבין שמעבר לזה אתה לא יכול לספוג וצריך לנקוט באמצעים.

הטבלה הראשונה הינה לאדם בוגר, הטבלה השנייה הינה לצעירים.

 

טבלה מס 1;

  1. מוות של בן או בת זוג 100
  2. גירושין                          60
  3. מנופאוזה (לנשים)60
  4. הפרדות משותף או שותפה לחיים60
  5. מאסר או תחת פיקוח קצין מבחן60
  6. מוות של קרוב משפחה שאינו בן/בת זוג 60
  7. מחלה או פציעה 45
  8. נישואין או מיסוד מערכת משותפת45
  9. פיטורין מהעבודה45
  10. פיוס במסגרת הנישואין או החיים המשותפים 40
  11. פרישה מהעבודה                        40
  12. שינוי מצבו הבריאותי של בן משפחה 40
  13. עובד מעל 40 שעות שבועיות 35
  14. הריון או גרימת הריון 35
  15. קשיים במערכת הסקסואלית 35
  16. הצטרפות בן משפחה חדש 35
  17. שינוי בתפקיד או בעסק 35
  18. שינוי במצב הכלכלי 35
  19. מוות של אדם קרוב (שאינו בן משפחה) 30
  20. שינויים בתדירות הויכוח עם השותף לחיים 30
  21. מישכון או נטילת הלוואה 25
  22. הטלת עיקול בעיקבות משכנתא או הלוואה 25
  23. שינה של פחות מ-8 שעות בלילה 25
  24. שינוי באחריות בעבודה 25
  25. בעיות עם קרובי המשפחה של בן.בת הזוג או ילדי 25
  26. הישג אישי בולט 25
  27. בן/בת הזוג החל/ה בעבודה חדשה 20
  28. תחילה או סיום לימודים20
  29. שינוי במגורים ובצורת המגורים20
  30. שינוי בהרגלים אישיים (דיאטה, הרגלי עישון, התעמלות) 20
  31. אלרגיה כרונית 20
  32. בעיות עם המעסיק או הבוס 20
  33. שינויים בשעות העבודה או תנאי העבודה 15
  34. מעבר בית15
  35. בעיות PMS 15
  36. שינוי במקום העבודה 15
  37. שינויים הקשורים לדת 15
  38. שינויים בפעילות חברתית פחות או יותר מקודם 15
  39. לקיחת הלוואה קטנה 10
  40. שינויים בכינוסים המשפחתיים 10
  41. חופשות 10
  42. מתקרבת תקופת החגים 10
  43. עברות קלות על החוק 5

 

טבלה מס' 2 לצעירים

  1. מוות של בן או בת זוג או הורים 100
  2. גירושין אישיים או של ההורים 65
  3. גיל ההתבגרות 65
  4. כניסה להריון או הכנסה להריון 65
  5. כניסה למערכת זוגית או פרידה במערכת זוגית 60
  6. כלא או תחת פיקוח קצין מבחן 60
  7. מוות של בן משפחה חוץ מהורה או בן זוג 60
  8. ביטול אירוסין 55
  9. כניסה למסגרת זוגית מחייבת, אירוסין             50
  10. מחלה או פציעה אישית 45
  11. מעבר לשכבה גבוהה יותר בלימודים 45
  12. שינוי בעצמאות או באחריות 45
  13. שימוש באלכוהול או סמים 45
  14. פיטורין מעבודה או השהייה מהלימודים 45
  15. נישואין                         45
  16. שינוי בשימוש באלכוהול או סמים        45
  17. פיוס עם בני זוג לאחר פרידה או פיוס עם בן משפחה 40
  18. בעיות בבית הספר   40

19 בעיית. בריאות חמורה אצל בן משפחה                          40

  1. עובד תוך כדי תקופת הלימודים הסדירים       35

21 עובד יותר מ-40 שעות שבועיות                                  35

  1. שינוי במסלול הלימודים          35
  2. שינוי בתדירות הפגישות עם בן או בת הזוג            35
  3. בעיות במערכת המינית או בעיות בזהות המינית 35
  4. הצטרפות בן משפחה חדש או

      נישואין של אחד ההורים אם היו פרודים                       35

  1. שינוי באחריות בעבודה 35
  2. שינוי במצב הכלכלי 30
  3. מות של חבר קרוב שאינו בן משפחה 30
  4. שינוי במקום העבודה 30
  5. שינויים בתכיפות בוויכוחים עם משפחה, חברים

      שותפים                                                          30

  1. שינה של פחות מ-8 שעות בלילה 25
  2. בעיות עם קרובי המשפחה של בני הזוג 25
  3. 3 זכיה בפרסים על הישגים בולטים 25
  4. בו זוג או אחד ההורים החל או הפסיק לעבוד 20
  5. תחילה או סיום לימודים20
  6. שינוי בתנאי מגורים 20
  7. שינוי בהרגלים 20
  8. אלרגיות כרוניות 20
  9. בעיות עם המעסיק או הבוס 20
  10. שינוי בשעות עבודה 15
  11. שינוי מגורים 15
  12. שינוי מיקום מקום הלימודי 15
  13. בעיות PMS 15
  14. שינוי מהבחינה הדתית 15
  15. כניסה למחוייבות 10
  16. שינויים בתכיפות הכינוסים המשפחתיים 10
  17. חופשות 10
  18. מתקרבת תקופת החגים 10
  19. עברות קלות על החוק 5

 

 

על פי התוצאות אולי תדעו אם אתם בסטרסס ומה מידת הסטרסס בה אתם נתונים.

ובכן מה עושים ?!!

כיצד שולטים בלחץ!!!

לפני שנתחיל במה לעשות, בואו נדבר על "מה לעשות ושיהייה הכי נכון עבורך" מה מעשי ומה לא מעשי.

 

הפתרונות לגבי סטרס הם רבים ויש להתאים בין מטופל לשיטת הטיפול. כמובן יש לזכור שאין פתרון אחד טוב!

 

אני בכל מקרה לא אתחיל את הפרק הזה במילה ת ר ג ע .

עצם המילה מכניסה ללחץ, דבר שני החיפוש אחר מה ואיך נרגעים, גם היא מכניסה ללחץ.

גם העצות כמו – עזוב הכל לך לטיול או מצא לך אי בודד ושכב תחת עץ קוקוס. בואו נודה זה לא מעשי.

אנחנו חיים בעולם מטורף ואנחנו צריכים לשרוד כל יום מחדש, לכן אני מחפש את הפתרונות המעשיים אשר יתאימו לאדם בעולם שלנו.

לכן בואו לא נרגע אלא בואו נמצא פתרון מעשי. ושיהיה ישים וסביר. שכל אחד מאיתנו ימצא לעצמו את הדרך שהכי נראית לו ושהוא יוכל ליישם אותה מבלי שישבר.

קיימות המון דרכים לגרום לנו להשתחרר מהסטרסס.

בנוסף לשינויים באורח החיים, דבר קשה מאוד לביצוע מכיוון שאין זה רק הרגל, לפעמים זהו אילוץ. כמו אנשים העובדים במשמרות או אנשים הטסים ברחבי העולם בגלל אופי העבודה.

קל מאוד בתור מטפל או מישהו מן הצד להגיד "תפסיק עם זה". 

לכן השינוי בהרגלים צריך להיות מתון ותלוי מאדם לאדם. (יש לזכור שסטרסס הוא מילה נרדפת לשינוי לכן על מנת לא להכניס את עצמינו ללחץ נוסף, השינוי צריך להיות מתון תוך כדי הבנה, מה אני עושה ומה זה עושה לי).

 

כאן בספר זה אנו נלמד לעשות זאת במו ידינו, צעד אחר צעד.

 

שיטות הרגעה ושליטה בסטרס

קיימות הרבה שיטות להרגעה ושליטה בסטרס. כל אחד יבחר את השיטה הנוחה לו והמתאימה לו.

תזונה ותוספי מזון

ארומתרפיה

שיאצו עמצי – אקופרסורה

עיסוי עצמי

רפלקסולוגיה עצמית

תירגול פעילות גופנית משולבת –  טאיצ'י,  צ'י גונג, יוגה, מדיטציה, הרגעה עצמית.

חשיבה חיובית

או שיטות יותר טריוויאליות להקשיב למוזיקה, לראות סרט, לקרוא ספר, או כל דבר אחר שיגרום לך להנאה וימנע סטרס.

תרופות בימיות.

כמובן ניתן לשלב בין השיטות השונות.

גם אנשים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות או כל סוג אחר של תרופות מרגיעות יוכלו לשלב בין הרפואה הקונבנציונלית לבין הרפואה הטיבעית והסינית.

 

השליטה במתח הינה אומנות. אנחנו נלמד גם לשלוט במתח מבחינה נפשית וגם מבחינה גופנית. כך שנוכל לתת לעצמנו את האפשרות להפחית את כמות המתח, לנטרל את ההשפעות והתוצאות הפיזיולוגיות והנפשיות המושלכות עלינו כתגובה למתח.

 

השיטה הראשונה תהייה –

תזונה, צמחי מרפא ותוספי מזון.

בעזרתם ניתן לתמוך בגופנו על ידי הספקת כל הדרוש מבחינה תזונתית לאותם איברים הסובלים מהמתח וכן לספק תזונה מתאימה לאיברים אשר שולטים במתח על מנת שנוכל לעמוד מול הסטרס, ולא להיכנע לו.

אחד האיברים אשר זקוק לתמיכה הוא בלוטת האדרנל (יותרת הכיליה). האדרנל הן זוג בלוטות הממוקמות מעל כל כיליה (פרט למיקום אין קשר בין תיפקודי הכיליה לתפקודי יותרת הכיליה), בין יתר התפקידים שלהן – הן שומרות על האיזון בגוף על ידי הפרשת הורמונים. ישנה חלוקה בין ההורמונים המופרשים על ידי ליבת האדרנל לבין ההורמונים המופרשים על ידי  קליפת (קורטקס) האדרנל. הליבה מפרישה את הורמוני הדחק הקשורים למערכת העצבים הסימפטטית – האדרנלין ונוראדרנלין, הקשורים לקצב הלב, הנשימה מערכת העיכול ועוד.

הקליפה – הקורטקס של האדרנל מייצרת הורמונים מסוג – קוקטיקוסטרואידים הקשורים למשק הגלוקוז בגוף, למינרלים בגוף ולהורמוני המין.

בשעת דחק האדרנל הינו אחד האיברים העסוקים ביותר, ואם הלחץ בו אנו חיים מתמשך האדרנל יותש. לכן עלינו לתמוך באדרנל ולספק לו את אבות המזון להם הוא זקוק.

אשלגן, ויטמין c , ויטמין B6 , אבץ, מגנזיום, חומצה פנטותנית כל אלה הם אבות המזון עבור בלוטת האדרנל.

לכן יש להרבות באכילת – דגנים מלאים, קטניות, כרובית. ברוקולי, דג סלמון, כבד, בטטה, עגבניות, בננות, תפוחי עץ, אגסים, תות-שדה, תירס, גזר חי, אבוקדו, אספרגוס וירקות ירוקים. 

להמעיט בצריכת מזונות עתירי נתרן!!!

 

מולטי מינרליים ומולטי ויטמינים להלן פרומולה וכמיות ליום על מנת לתמוך באיברים ה"סובלים" בגלל סטרס מתמשך.

 

ויטמין A  mg 5                                          יודין        mg 150

ויטמין E  mg 31                                         ברזל      mg 27

ויטמין C עד mg 250                                    מגנזיום  mg100

Folic acic- mcg  400                                 נחושת mg 2

ויטמין 1B תיאמין – mg 2.25                              מגנזיום mg 5

ויטמין 2B ריבופלבין – mg 26                          פוטוזיום  mg30  

ניאצינמיד – mg 20                                      כלוריד   mg27.2

ויטמין6B פירידוקסין – mg 3                               כרומיום mg26

ויטמין 12B mg9                                         מוליבדן mcg 25

ויטמין D iu  400                                         סלניום  mcg25

ביוטין mcg 45                                           אבץ       mg 15

חומצה פנטוטנית – mg 10                              ויטמין K  mcg 125

קלציום – mg 162

פוספורוס mg 125

 

 

לשמור על רמת הסוכר בגוף לאורך זמן.

צריכה רגעית של סוכר אמנם מכניסה אנרגיה לגוף! אך לאחר שחרור הסוכר מן הדם על ידי האינסולין עלול להיגרם המצב ההפוך זאת אומרת – תשישות. וכך גם צריכה מופרזת של פחמימות תגרום לאותה תופעה. (אחד הגורמים לילדים היפראקטיביים לצרוך כמויות גדולות של סוכר או פחמימות).

 

לאכול יותר ירקות!!!.

 

הסרוטונין המופרש במים קשור בתזונה. אכילת ירקות גורמת לשחרור של סרוטונין במוח ומגדיל את ספיגת ה-  L-Tryptophan ירקות מכילים את הצורה הבטוחה של ה- Lטריפטופן.

גם הבשר מכיל L-טריפטיפן אך הוא כולל גם חומצות אמנו (amino acids) אחרות הגורמות לטריפטופן ללכת לאיבוד כך שריבוי ירקות יגרום לספיגה טובה של ה- L טריפטופן.

במילים אחרות אכול הרבה סלטים חיים.

5-HTP – 5-HydroxyTryPtophan  הינו חומר המופק מזרעי צמח ה- Griffonia simplicifolia מוגדר כחומצה אמינית אשר מקצרת את הדרך לייצור סרוטונין.

נטילת 50-100mg – 5-HTP  ביום מקל על התקפי חרדה, דפרסיה, אינסומניה, ומשפר את מצב הרוח. רצוי ליטול יחד עם ויטמין B6 המיעל את הפיכת ה-5-HTP לסרוטונין.

 

צמחי מרפא

דיברנו קודם על אדפטוגנים. שהם העוזרים לנו להתנגד למצב הסטרס. כזכור ככל שנשאר יותר זמן בשלב האדפטציה, כך יטב לנו ולא נכנס למצב השלישי הלא רצוי – שלב התשישות. המצב הסתגלני של הגוף נעשה ע"י תמיכה בבלוטת האדרנל ובלוטת יותרת המוח (פיטויטריה) ומאפשרים להגוף לא לגרום נזק.

להלן מספר צמחי מרפא המשמשים כאדפטוגנים. את התכונה הזו גילה מדען רוסי בשם דר' ניקולאי לזארב בשנת 1947 והוא נתן לתכונה זו את השם אדפטוגן. את התרופות מצמחי המרפא ניתן לרכוש בקפסולות לבליעה, בכל בתי הטבע או בתי המרקחת במחלקה לצמחי מרפא.

בהמשך הוספתי עוד מספר צמחים מאוד שכיחים שגם הם משמשים להקל על מתחים נפשיים. לכל צמח, בנוסף לתאור ולתכונות נתתי מתכון קל להכנה עצמית.

 

 

  1. Astragalus או Chinese Astragalus או Astragalus membramaceu

 פעולה – אדפטוגן, משפעל את מערכת החיסון, דיאורטי, מאתן (טוניק), הפוטנסיה, אנטיסטרס.

שימושים – עוזר למערכת העיכול, מכיל פוליסכרידום המשפרים את המערכת האימונית ואת פעולת תאי – T. ברפואה הסינית ידוע צמח זה כמאזן ופועל על מערכת החיסונית "משפעל מח עצם, בכך מאפשר לגוף לייצר עוד פקטורים במערכת החיסון כמו T-cells ומגן מפני כניסת פתוגנים חיצוניים. צמח זה נלקח יום יום כמאזן ומשפר תחושה כללית בגוף. כך שהוא משמש את מאגרי האנרגיה בגוף ומפגין סגולות אנטיסטרס. הוא משמש גם כתוסף בחולי סרטן המטופלים בכימותרפיה ומונע תופעות לוואי של הכימיקלים. כמו כן הוא מונע גידולים סרטניים (יחד עם הצמח הסיני Privet fruit cigustrum משפר את הסגולות כמונע גילודים. מינון טיפולי ליום  –טינקטורה 40-20 טיפות 3-1 פעמים ביום . מינון מומלץ ביום לאסטרגלוס בקפסולות 500-1500mg (אשר יכילו 350-1050 mg אסטרגלוס פוליסכארידים). או מינון יומי של 3000-6000mg צמח מיובש ולא מעובד.

 

 

  1. צמח איורוידי- Indiam Ashwagamdha – Withamia Somnifera.

פעולה – אדפטוגן, מאזן, נוגד זיהום ודלקת, משפעל מערכת חיסון, מאושש (restorative),  (Rejuvirator) – משיב נעורים מרענן.

שימושים – ברפואה האיורוודית הוא ידוע כג'ינסנג ההודי- מגן על האורגניזמים ממחלה ע"י שימור האנרגיה הגופנית. כמו לאדפטוגנים אחרים לצמח זה פעולות אנטיסטרס ושיפעול המערכת החיסונית הוא משפר גם את הזיכרון הארוך וגם את הזיכרון הקצר, מחזק את יכולת ההתנגדות של הגוף ובונה את המערכת החיסונית ויעיל כמאזן כללי. מגביר את האון הגברי ואת הויטאליות וכן בעל סגולות אנטי אינפלמנטריות. מינון טיפולי ליום: טינקטורה 40-20 טיפות פעמיים- שלוש ביום. או בקפסולות  500mg 1-2 ביום. או 6 – 12 גרם אבקת שורש מיובש.

 

  1. Panax quinguefolium-  American Ginseng

פעילות – אדפטוגן, sedative – מרגוע, restorative – מאושש, טוניק.

שימושים – צמח זה בשימוש רחב בגלל תכונותיו הטבעיות למניעת מחלות, לחיזוק ואוששות ובעל יכולת גבוהה כאדפטיגן. הגינסנג מכיל ג'ינסנוסידים המסווגים לשתי קבוצות – Rb1  ו- Rg1. הג'ינסנג האמריקני מכיל כמות גדולה של ג'ינסנואידים מסוג Rb1 אשר יש להם יכולת סדטיבית ופעילות מטבולית על מערכת העצבים המרכזית – CNS  ואילו בג'נסנג הקוריאני קיימת כמות גדולה יותר של ג'ינסנואידים מסוג Rg1 אשר הם יותר מעוררים ומדרבנים וסימולנטים.

ל- Rb1 יכולת לשפעל את מערכת העיכול ולעזור בפריסטלטיקה של המעיים. כמו כן משפר את כושר העמידה ויכולת ההתנגדות. כמו כן הם מתפקדים כנוגד תשישות, אנלגסטי ומונע כיבים. הג'נסנג האמריקני יותר מרגיע מאשר הקוראני, מעלה את ה- yin. לעומתו הקוראני יותר סימולטני ומעלה את ה- yangמשמש במצבי סטרס, תשישות, לאות, התכווצויות, עמידות נמוכה, מערכת חיסון נמוכה, בעיות מטבוליות ומערכת חיסון שנפגעה בגלל מחלה כרונית. הוא מצוין לאושש ממצבים או עצבנות והתרגשות.

מינון טיפולי ליום: נטילת 9-15ml כטינקטורה או להרתיח 3-10 גר' שורש בחצי ליטר מים למשך 3 דקות, לשתות כוס אחת ביום. או לטיפול ארוך טווח – ליטול 400-800 מ'ג בקפסולה מתוקננת –  standardized המכילה 10-28% גינסנואידים.

 

 

  1. Ginkgo biloba או Chinese Ginkgo leaf

פעולה – מעורר פעילות מוחית. משפעל כרומה. אנטיאוקסידנט ואדפטוגן.

שימושים – אחד הצמחים המעניינים בשנים האחרונות. נכנס לשימוש רחב  על ידי הרבליסטים ברחבי העולם בגלל יכולת שיפור בתפקודי המוח, כולל זיכרון. מגן על כלי הדם, משפר זרימה, ואנטיאוקסידנט חזק. פועל בתחום רחב של בעיות בכלי הדם והנימים כולל ורטיגו, טיניטוס, וליקויים אורולוגיים.  אלצהיימר, סוכרת ובעיות ריכוז, משפר יכולת אינטלקטואלית כתוצאה משבץ מוחי או בעיות זרימת דם או בגלל פגיעה בגולגולת. מחקרים ארופאים הראו כי לצמח, גם יכולת לתקן זיקפה ב- 50% מהמטופלים שלקחו חלק בניסוי. מינון טיפולי ליום: קפסולות מתוקננת (המכילה 14.4 מ"ג Ginkgo Flavonglycosides ו- 6.5% (3.9 mg) Terpenes, Ginkgolides and Bilobalide  1-2 60mg ליום. לשם המחשה, 120mg בקפסולה מתוקקנת שוות ערך ל6000g של עלים יבשים.

 

  1. Chinese FoTi root (Ho Shou-Wu) Polygonum multiflorum

פעולה – אדפטוגן, טוניק, הפטיק. מחזק מערכת הלב, אנטיאינפלמטורי, מרחיב כלי דם. מחזק טוניק, משיב נעורים, מרענן.

שימושים – בסין צמח זה מאד פופולרי ומשמש בחלק גדול מהפורמולות בקרב המבוגרים. הוא משקיט את הנפש, מזין את הדם ומחזק את המרידיאנים. את היכולות שלו משווים לאלו של הג'ינסנג (משפר את ה- yin ע"י בריאות פיזית ומנטלית). מחקרים מראים כי הפו- טי מקטין את ערכי הכולסטרול. מועיל במניעת הסתיידות עורקים, מפחית לחץ דם ומפחית מחלות לב קורונריות.  הוא גם בעל תכונות אניטוקסיניות נוגד נפיחות ומשקיט, ומחזק את הכבד והטחול. משתמשים בו גם נגד ורטיגו, סקרופולה, סרטן, עצירות, וכצמח סדטיבי (מרגיע) טוב מאד לסובלים מאינסומניה. הוא גם מיטיב עם השחלות כמגביר פוריות ומשפעל ביוץ אצל נשים. מינון טיפולי מומלץ ליום: 1-3 קפבולות של 500mg.

 

  1. צמח איורוודי נוסף Centella asiatica -Indian Gotu Kola Herb

פעולה – טוניק, מטהר (dapurative), משתן, אדפטוגן, ומחזק זרימה.  

שימושים – משמש כמזיק למוח על מנת לאפשר בניית מאגריאנרגיה וסיבולת. מעלה את הכושר והיכולת המנטלית והגופנית, משפר את הרפלקסים ונלחם בסטרס. מקטין לחץ דם, ומשמש כתרופה לדפרסיה וחוסר מנוחה מנטלית הנובעים מתשישות מוחית. סניליות, סכיזופרניה, אפילפסיה ואיבוד זיכרון. מנטרל טוקסינים בדם ומאזן הורמונים ומרגיע עצבים. מינון טיפולי מומלץ, ליום: 2000-6000mg עלים מיובשים לא מעובדים. טינקטורה ביחס 1:5 – 10-20 ml. קפסולות או טבליות, 600 – 1200 mg מתוקנן המכיל 10% Triterpenic Acids.

 

 

  1. Ganoderma lucidom -Red Reishi Mushroom

פעולה – אדפטוגן. מחזק מערכת חיסון, משכך כאבים, נוגד זיהום ודלקת, אנטיבקטריאלי, אנטיויראלי, מחזק מערכת הלב, מכייח, נוגד היווצרות גידולים, היפוטנסיב.

 

שימושים – משמש כצמח מרפא ברמה עליונה בגלל היכולות המרובות ובגלל שכמעט ואין לו תופעות לוואי כשמש לחולי סרטן. מפחית תופעות לוואי של כימותרפיה והקרנות וניתוחים. לסטרס ברמה גבוהה. לכולסטרול גבוה והיפרליפידמיה (שומן בדם), לחץ דם גבוה, לתופעות תשישות כרונית לאחר מחלה ויראלית, מגרם chromic post viral fatigue syndroms – ואפילו ל- AIDS. חולשה בריאות, הזעות, בעיות ריכוז, מערכת עיכול חלשה, אינסומניה, תגובה חלשה על מערכת החיסון.

 

הפוליסכרידים והארגוסטרולים עובדים ביחד לשפעל את מערכת החיסון הטבעית אשר מדוכאת ע"י הסרטן או ליקויים במערכת חיסונית. חומצה גנודריט אחראית על הפעולות האנטיאלרגיות ומשפרת חימצון. הוא מפחית סינדרומים כמו כאבי ראש, בחילה, הקאה, אינסומניה, פלפיטציות ותשישות. משפר את החימצון במקומות בהם האויר דליל כמו הרמות הגבוהות של טיבט. הוא גם מפחית סיכון של חסימה במערכת הקרדיווסקילרית וסינדרומים כמו אנגינה פקטוריס, פלפיטציה, מלאות בחזה, סחרחורת, כאבי ראש, קוצר נשימה, אינסומניה מדאגת יתר, איבוד זיכרון ביותר מ- 65% מאנשים שלקחו חלק בניסוי. הוא אדפטוגן בגלל יכולתו להגדיל מספר מרכיבים בתגובה החיסונית בחולי סרטן, ומעלה פעולות אימונית במחלות אוטואמוניות כמו myasthemia gravis. דווח כי ביכולתו להקטין את כמות ההיסטמין המשוחרר בגוף כתגובה אלרגית בעזרתו העלו כמות אימונוגלובין A ב- 2000 חולי ברונכיט כרונית.

מינון טיפולי יומי: 1500 – 9000mg פטריית ריהישי מיובשת. לטיפול מניעתי –  150 – 350 mg בקפסולה או טבליה כמות מתוקננת המכילות לפחות 4%  Triterpenes ושווה ערך לכמות של 1500 – 3000 מ"ג לא מתוקנן ולא מרוכז. ועד 750mg בקפסולה או טהליה מתוקננות לטיפול בסטרס וגם בהיפרטנסיה.

 

 

   8.chinesis      Chinese schizandra berry schizandra

פעולה – טוניק. אדפטוגן, אפרודיזיאקי, ממריץ קל, אנטיאוקסידנט, משפעל מערכת חיסונית.

שימושים –פירות הסכיזנדה – berries מכילים schizandrins. חומר זה נמצא כמגן על הכבד ומשפעל את פעילות התיקון של הכבד, דואג לפעילותו התקינה של הכבד. את זאת משייכים לתכונות האנטיאוקסידנטיות שיש לסכיזנדרין. הסכיזנדה עוזר גם במערכת העיכול. מווסת את שחרור החומצה. מחקרים הראו כי תמציות מהסכינזנדה שנכנסו למערכת העצבים שחררו חומרים כוליאנרגיים, ועל כן הסכיזנדרה יכולה לשפר את התגובות הרפלקסיבית, משפר את יכולת העבודה של האדם, מבקר את מנגנוני הכבד, וטוב לסובלים מ- neurasthenia כמו (כאבי ראש, אינסומניה, סחרחורות, פלפיטדיה). כמו כן טוב הסכיזנדרה לפעילות המוחית הנוגניטיבית ולשיפור הזכרון. בעת האחרונה הסתבר כי הצמח טוב לדפרסיה הנגרמת כתוצאה מתשישות אדאנרגית. וכן יש לצמח גם תכונות ביולוגיות כמו אנטיבקטריאלי, ממריץ קל, מגן כבד, אנטידפרסנט, אנטיאוקסידנט, אדפטוגן וקרדיאקטוניק. ברפואת המזרח הצמח מומלץ לחיזוק הריאות הכבד והכליות, וכן משמש כצמח אפרודיאקי. ברוסיה משתמשים בצמח לשיפור הראיה כתוצאה מעיפות. מינון טיפולי יומי: קפסולות או טבליות 500 – 580 מ"ג 1-2 ביום.

 

continus edodes .9 -Shiitake mushroom  

פעולה – אדפטוגן. משפעל מערכת חיסונית אנטיויראלי, אנטינאופלסטי.

שימושים – משמש כצמח מרפא בכל המקרים בהם יש כריסה של מערכת החיסון. כולל AIDS וסרטן, אלרגיות סביבתיות, קנדידה, זיהומים, צינון ושפעות. כמו כן משמש לזיהומים ברונכיאליים ומווסת את מערכת השתן, ומוריד רמות כולסטרול בדם. השיטאקי עשיר בפרוטאינים קרבוהידרטים ויטמינים ומינרלים. היא מכילה קומפלקס פוליסכריד – פרוטאין אשר מחקרים הראו שיש ביכולתו להאיץ תהליך ניוון בתאים סרטניים. משפעל מאקרופגים. מאפשר לאנטיגנים לשדר ולשפעל את תאי ה- T העוזרים להגדיל את יכולת הבליעה שלהם. מחזק אינטרלאוקין – 1, מפעיל את תאי ה- T הלפר, מאפשר מיטוזיס של לימפוציטים מסוג B ואחרים, ומעלה את קדם ההתרבות שלהם. משפעל ייצור נוגדנים, מקל על הפטיטיס כרוני, מונע את וירוס HIV ומקל עם חולי AIDS. גם ברפואה הסינית הפיטריה נפוצה וידוע מהסיבות שנמנו כאן. מינון טיפולי יומי: לטיפול תחזוקתי ומניעתי – 4000 – 8000 מ"ג פטריה מיובשת. לטיפול קצר טווח בזמן מחלה – 8000 – 16000 מ"ג פטרייה מיובשת. בטבליות או קפסולות בין 400 – 1800 מ"ג ביום.

 

Pfaffia paniculate – Suma  .10  – Brazilien Suma root

פעולה – אדפטיגן, טוניק, אפרודיזואק, רסטורטיבי (מאושש). אסטריג'נט (מכווץ)  

שימושים – השם הנפוץ של צמח זה בדרום אמריקה – paratodo – "עבור הכל". הוא נחשב כג'נסנג של דרום אמריקה למרות שאינו ממשפחת הג'נסנג. הוא משמש כצמח אדפטוגן – עוזר למערכת האנדיקרינית של מערכת העצבים, מערכת העיכול, מערכת הקרדיווסקולרית, ומערכת החיסון. הילידים ברדום אמריקה השתמשו בצמח למריחה על פצעים, וגם פריחות עור, אנרגיה חלשה, ופעילות מונית חלשה. הוא נותן את האפשרות להתנגד לסטרס יחד עם בנית תאים חדשים ועל כן אפקט הדגנרציה – התכונות האסטרוגנטיות והאנטי זיהומיות מאפשרות לי לשמש כצמח מרפא להפגת כאב כרוני. הוא משמש גם תוסף מזון בגלל ריבוי הויטמינים והמינראלים שבו. הוא מכיל גם חומצת אמינו. במחקרים זוהו 152 כימיקלים שונים בשורש זה. מלבד המינרלים והויטמינים קיימים: 19 חומצות אמינו אלקטרוליטים, ברזל, מגנזיום, קורלט, סיליקה, אבץ, ויטמינים A, 1B, 2B, E, K, חומצה פנטוטנית, גרמניום – שהוא משפעל חזק של מעי החיסון, ומעלה יכולת הבאת חמצן לתאים. הצמח הינו מקור ל- Ecdysterome-B – הורמון צמחי העוזר לשמר את הכוח והנעורים. חומר זה גם משפר יכולת הריפוי של פצעים. יחד עם allanatoin הידוע כבונה תאים. מחקרים שנערכו ביפן, ברזיל וארה"ב גילו חומר הנקרא pfaffosides אשר מאמינים שיכול להפחית תאים סרטניים ולווסת רמות סוכר בדם. לחץ דם, כולסטרול, הורמונים (במיוחד אפטרוגן) ומאזן חומציות בגוף. מרפא ממחלות הנגרמות בגלל חולשה כרונית, זיהומים חוזרים, סונדרומים ויראליים, בשלבים מוקדמים של סרטן, סוכרת, לחץ דם גבוה, ארטנביטוס ראמתית, PMS, ומשמש גם כמחזק ואפרודיאק. מינון טיפולי יומי: קפסולות 500 – 750mg 1-2 ביום.

 

 

צמחי מרפא אחרים העוזרים להתמודד עם סטרסס ותופעות הלואי והסימפטומים של סטרסס:

  1. מליסה רפואית – Melissa officinalis (Common balm)

צמח ארץ ישראלי מקובל להשתמש בו אצל עדות המערביות וערביי הארץ, לטיפול בדיכאון, נדודי שינה, כאבי ראש וסחרחורת, שיעול, הפרעות במחזור החודשי, התכווצויות של הרחם, צירי לידה, מחלות לב, והגלדת פצעים.

אופן השימוש –  לטיפול בדיכאון, עצבים רופפים, כאבי ראש, סחרחורת, הפרעות שינה –

להכין כוס מים עם כוהל לשתיה בכמות שווה להוסיף חופן עלים ולהשרות במשך יומיים שלושה. ניתן לשפוך כפית אחת של המישרה לכוס מים ולשתות או לטפטף 20 טיפות על קובית סוכר ולמצוץ.

 

  1. ולריאן – ולריאנה רפואית – Valeriana officinallis (Common valerian)

החומר הפעיל בצמח הוא הולרין או בלדרין, המופק מקנה הצמח לאחר היבוש. החומר טוב להרגעה ושיכוך כאבים.

אופן השימוש –

לטיפול בנדודי שינה, התקפי חרדה ולחץ דם גבוה – לחלוט אבקת שורשים במים רותחים ולשתות את המרתח.

לשרירים מכווצים – להשרות 50 גר' אבקת שורש בחצי ליטר מים רותחים להשהות חצי שעה. מספיגים בד או תחבושת במשרה ומניחים על השרירים המכווצים.

כאבי ראש, היסטריה והפרעות בקצב הלב, נדודי שינה – לחלוט 2 כפות גדושות אבקת שורש בחצי ליטר מים רותחים, להוסיף שלושה גיבעולי נענע חריפה, להשהות כ-10 דקות ושותים כתה. 

 

  1. זוטה צפופה – Micromeria myrtifolia (Savory) – Satureja montana

הצמח טוב לחיזוק העצבים והרגעתם, לשיכוך כאבי לב, לכאבי גב ובטן וראש, ולטיפול בדרכי הנשימה.

אופן השימוש – לבשל חופן עלי זוטה צפופה בליטר מים, להשהות כ-5 דקות, לסנן ולשתות כתה. ניתן להמתיק בדבש.

 

  1. נר הלילה החופי – Oenothera drummondi (Evening primrose)

השמן המופק מהזרעים עשיר בחומצת גמא לינולנית, השמן יעיל לטיפול במצבי מתח, לחץ דם גבוה וחרדות. כמו כן ניתן לטפל באמצעותו גם באקזמה, באי סדירות במחזור החודשי ובמחלות לב וכלי הדם (המערכת הקרדיווסקולרית).

אופן השימוש – לבשל זרעי הצמח ביין ולשתות.

 

  1. תלתן ארגמני – Trifolium purpureum (Purple clover)

בצמח זה מועיל לאנשים הסובלים מנדודי שינה, ממתחים נפשיים ומעצבנות יתר. כמו כן הוא טוב גם להסדרת המחזור החודשי , לטפל בשילשול דמי, בשיעול ובאדמת.

אופן השימוש – להשרות חופן פרחים ביין או בברנדי (משך ההשריה אינו מוגבל) ולשתות 3-4 כוסיות מהמשרה.

 

  1. שיבולת שועל – Oats

צמח נפוץ מאוד מצויין לטיפול בחולשה גופנית, בעייפות כרונית, בדיכאון, בנדודי שינה. כמו כן גם בדרכי העיכול, טיפול בנשים לאחר הלידה בייחוד נשים תשושות בעקבות לידה קשה ולהרבות חלב האם, וכן ממריץ פעילות גופנית.

אופן השימוש –

למרתח – לבשל 500 גר' זרעונים ב-3 ליטר מים במשך שעה. לסנן להמתיק ב-5 כפות דבש ולשתות 4 כוסות ביום.

 

  1. פסיפלורה – Passiflora

לאפקט טיפולי: 3 – 6 גר' לחלוט במים לסנן ולשתות.

 

ארומתרפיה.

זוהי שיטת טיפול הנעזרת במיצוי שמנים בסיסיים, הממוצים מצמחים שונים בתהליכים ארוכים. "ארומה" – פרושה ניחוח, שהיא אחת מהתכונות של כל צמח. "תרפיה" – פרושה ריפוי. שיטה זו מסתמכת על תכונות הניחוח וההרכב הכימי של הצמח ומזוקק כשמן מאוד מרוכז – שמן אתרי, על ידי עיסוי והחדרה של השמן דרך העור או איהלציה (הרחה) של השמן והשיטה השלישית לשימוש בשמנים האתריים היא אמבט, כשמוסיפים מספר טיפות שמן לאמבט חים. השמן חודר לנקבוביות העור עם המגע במים וערך מוסף שמקבלים הוא האיהלציה – ההרחה של ניחוח השמן בגלל האידוי של המים החמים שהבם נמהל השמן, ניתן לטפל במספר מחלות או סימפטומים. בהבדל מרפואת הצמחים בה נוטלים את מרכיבי הצמח באופן פנימי או כתה או משרה, או בצורת קפסולה או כדור לבליעה. בארומתרפיה השימוש בשמן הצמחים האתרי יהיה כמעט תמיד לשימוש חיצוני זאת אומרת החדרת השמן המרוכז (כשהוא מדולל בשמן ניטרלי) דרך נקבוביות העור או באיהלציה כשמריחים את אדי השמן שדולל במים. ישנן שמנים אתרים מועטים אשר מותר להשתמש בהם ללא דילול ישירות על העור או כתוספת של טיפה או שתיים לתה.

להלן מספר מתכונים עם שמנים אתריים לסטרס:

 הידרותרפיה- לאמבט – למלא אמבט במים חמימים שנעים להכנס ולשהות בהם ולהוסיף – 5 טיפות נרולי (neroli ) + 2 טיפות ורד הבר (wild rose) + 2 טיפות אזוביון (lavender )

 או אמבט אחר עם – 4 טיפות ריחן (basilicum) + 3טיפות ערער (juniperus ) + 2 טיפות יסמין (jasmine )

הרחה – לטפטף 3 טיפות אזוביון -לבנדר – Lavendula angustifolia על מטפחת ולהריח.

במבער שמנים – Vaporiser – לטפטף לתוך כוסית האידוי המלאה במים –           2 טיפות נרולי + 2 טיפות לבנדר או

                                                                                                                  2 טיפות לבנדר + 2 טיפות פצ'ולי או

                                                                                                         2 טיפות מליסה + 2 טיפות ילנגילנג

 

את המבער יש להדליק בחדר, אדי הריח יתפזרו בחלל החדר ולנשום רגיל.

 

לשרירים מכווצים – יש להכין אמבט מלא מים חמימים ולטפטף – 4 טיפות ריחן (Basilicum ) + 2 טיפות ברוש (Pine)  +  2 טיפות אזובית (Origanum Majorana) לשהות באמבט כרבע שעה.

את ההידרותרפיה – אמבט ניתן לעשות לפני השינה ואם אפשר להכניס לחדר האמבט גם מוסיקה נעימה ורוגעת תהייה לזה השפעה טובה יותר.

 

פירחי באך

שיטת טיפול המבוססת על 38 צמחי בר, שיחים ועצים. את השיטה המציא רופא בשם אדוארד באך בשנות ה-30' של המאה הקודמת,

התרופות המופקות מהצמחים אינן גורמות לנזק ואינן מביאות להתמכרות. הן גם לא נרשמות ישירות כנגד הסבל הרפואי אלא מתייחסות למצבו הנפשי של המטופל. הפורמולה נרקחת מאותם 38 צמחים לאדם באופן אישי. קיימות בשוק פורמולה אחת מוכנה, שנמכרת בבתי המרקחת וטובה לכולם, בשם "רסקיו רמדי" הפועלת ועוזרת לצימצום המועקה ומצויינת למצבי לחץ ובעת חירום. טוב שתהייה תמיד איתך בתיק. התרופה מורכבת מחמש תרופות – כוכב בית לחם – כנגד הלם, ורד הסלע – כנגד אימה ופאניקה, אל תיגע בי – כנגד לחצים נפשיים ומתיחות, דודבן – כנגד דיכאון, זלזלת – כנגד הריחוק והניתוק מהגוף, המקדימים בדרך כלל התעלפות או אובדן הכרה.

אופן השימוש – להוסיף 3 טיפות רסקיו רמדי לכוס מים. ללגום בתכיפות של 15 דקות בין לגימה ללגימה, ככל שנרגעים להגדיל את הפער בין לגימה ללגימה לחצי שעה.

במצב לחץ וחירום ניתן לטפטף 3-4 טיפות תחת הלשון, מבלי לבלוע אלא להמתין שהתרופה תתמוסס ותספג על ידי בלוטות הרוק.

הסיסמה המלווה תרופה זו :"דאג תמיד שהרסקיו רמדי – תרופת ההצלה, תהיי בהישג ידך. החיים שתציל – ייתכן שיהיו חייך שלך".

 

 

תרגילי הרפייה

 

  • תרגול נשימה

הנשימה היא הקשר שלנו בין חוץ הגוף לפנים הגוף. אנו נושמים את האויר הנמצא בסביבה המידית שלנו אל תוך הגוף. הריאות ממצות מן האויר את החלקיקים שהגוף צריך – החמצן, ובפעפוע מעבירות אותו אל הדם ומצד שני קולטות את כל הגזים הרעילים שהגוף לא צריך ושהם תוצרי לוואי של פירוקים שונים בגוף ופולטות אותן החוצה על ידי נשיפה.

אם נשים לב, רובינו לא נושמים נכון. לרובינו הנשימה היא שטחית, זאת אומרת אנחנו לא ממלאים את הריאות עד הסוף וגם לא פולטים את כל תכולת הריאות (לא מרוקנים את הריאות) עד הסוף.

דוקא היהודים השכילו לעשות זאת נכון. "אוייייי" כזה חזק בקול רם מאוד משחרר, הוא מוריד מועקה מהחזה. נסו זאת מספר פעמים ביום. זה עובד.

גם שאגת הקרב היוצאת מבפנים, מיועדת יותר לשחרור הפחד, הלחץ, המתח והמועקה שהיתה לפני הקרב ולא כפי שרובינו חושבים שהשאגה מיועדת להפחיד. זה אולי הערך המוסף לשאגה, אך העיקר הוא שחרור המתח הכלוא בפנים.

 

נשימת בטן-

יושבים ברגליים מסוקלות (ישיבה מזרחית) או ישיבת סייזה (ישיבה יפנית), גו זקוף ללא מתח, הידיים שמוטות על הירכיים (דמיינו שהידיים שוקלות טונה), לשים לב לשחרר את המתח בשכמות ובכתפיים, לעצום עיניים, ולנשום לאט, לאט דרך האף (כשהפה סגור). עם הנשימה נפחו את הבטן, נשמו בקצב איטי תוך כדי ספירה איטית – אחת…שתיים…שלוש…ארבע… בשיא הנשימה ( כאשר התחושה שהריאות מלאות לחלוטין באויר והבטן נפוחה במקסימום) לעצור לספירה של ארבעץ ואז להתחיל בתהליך הנשיפה תוך כדי כיווץ שרירי הבטן לספור עד ארבע ספירה איטית, לפלוט את האויר דרך הפה. לחוש שהריאות מתרוקנות לחלוטין לעצור לספירה של ארבע ולהתחיל מחזור נשימה חדש.

 

ניפוח הבטן מאפשר לסרעפת לרדת ובזאת להגדיל את נפח החזה ובכך לתת לריאות להתפשט למקסימום, ולהכיל את כמות האויר המקסימלית. כיווץ הבטן יוצרת דחיסה של הסרעפת ובכך לחץ על הריאות לריקון מקסימלי וריקון הריאות מהגזים הרעילים.

 

ניתן לבצע את תרגיל הנשימה בשכיבה פרקדן על הגב, כשכפות הרגליים פסוקות מעט, הידיים לצידי הגוף גם הן במרחק מה מהגוף, כפות הידיים מופנות כלפי מעלה ללא מתח, ולבצע נשימת בטן איטית. לאחר חמישה או שישה מחזורי נשימה, להמשיך לשכב, ולנשום נשימות בטן לא עמוקות לאחר מספר דקות לחזור ולנשום עוד חמישה מחזורי נשימת בטן עמוקות, ולחזור שוב לנשימות רכות, משך התרגיל כ-10 דקות. תרגיל זה מיועד להרפיה ולשמור את מצב המועקה בשליטה. בכל השלבים יש להרחיק כל מחשבה ולהתרכז אך ורק בנשימה.

 

  • צ'י קונג – QiCong ומדיטציה –

טכניקת תרגול שמקורה בסין. כבר לפני כ-5000 שנה תרגלו טכניקה זו. טכניקה זו משלבת תנועה תוך כדי הקפדה על תנועה, נשימה נכונה וצליל (הברות המשמיעים תוך כדי תרגול). על פניו נראה כי התנועה היא מתיחה והרפיה של שרירים. אך לא רק זאת, אם נבין יותר לעומק, נראה את ההשפעה הרבה שיש לכל תנועה על האיברים ולכל איבר פנימי יש את התנועה המשפיעה על הזרמת הצ'י אליו.

 

השלב הראשון-

לבשו בגד נוח ולא צמוד, עדיף בגד מכותנה וללא חגורה.

על מנת להתחיל בסדרת התרגילים, תחילה, עלינו להביא את עצמנו למצב של נינוחות ושלווה. תרגיל מדיטציה פשוט מאפשר להרגיע את הגוף והנפש וכן, מאפשר הבחנה וראייה פנימית ורוחנית.

שבו בצורה נינוחה על כיסא או בישיבה מזרחית על הרצפה. הגב ישר, הראש בקו ישר ובהמשך לעמוד השדרה,  הסנטר מעט שמוט, הכתפיים והשכמות רפויים ללא מתח, הידיים רפויות ונחות על הירכיים או הברכיים. חושו כי כל האיברים, העצמות והשרירים במקומם וללא מתח.

עצמו את העיניים ונקו את הראש מכל מחשבה והתרכזו בנשימה.

תוך כדי, אנחנו מתרגלים נשימה נכונה –נשימת בטן.

שאיפה – נפחו את הבטן ובכך אפשרו לסרעפת לרדת, כלוב בית החזה מתרחב ומאפשר לאוויר להיכנס דרך האף, למלא ולהציף את הריאות באוויר רווי בחמצן. פעולה זו נעשית באיטיות נסו לספור מ-1 עד-10 . אצרו את האוויר בריאות לספירה איטית 1…2…3… בזמן הזה אנו מאפשרים לריאות לבצע את שיחלוף הגזים. חמצן נכנס למחזור הדם וגזים ופסולת של אוויר מחליף את האוויר הנקי. ועכשיו נבצע את הנשיפה.

נשיפה – כשהריאות מלאות באוויר עד כמעט להתפקע. נכווץ את הבטן (להכניס את הבטן פנימה) , הסרעפת תלחץ כלפי מעלה ובכך הריאות מתחילות להתרוקן מהאוויר. גם את פעולת הנשיפה נעשה האיטיות תוך כדי ספירה לאחרו מ-10 עד 1 . כשמגיעים לספירה 1 אנחנו כמעט מרוקנים מאוויר, "סחטנו את הריאות כמעט עד הסוף. ואז נספור 1…2…3…ונתחיל במחזור נשימה חדש.

אורך התרגיל – בתחילה 4-5 מחזורי נשימה, וניתן להגדיל בהדרגה עם הזמן ככל שתרצו. בתחילה יהיה זה מאמץ אך ככל שתתרגלו נשימת בטן יותר ויותר, זה ייהפך להרגל והנשימה הזו תהייה נשימה טבעית.

הנשימה חשובה לאורך כל התרגילים הבאים. נשימה נכונה צריכה להיות איטית ואפקטיבית ז"א למלא את הריאות ולאחר מכן לרוקן אותן עד הסוף. רובנו נושמים נשימות שטחיות ולא אפקטיביות כך שתמיד נשאר גז שלא יצא החוצה ומצד אנחנו לא מנצלים את נפח הריאות.. כמו כן צריך להקפיד כי הנשימה תהייה חלקה  ושווה.

השלב השני –

 

עיסוי עצמי – Self Massage

בעזרת העיסוי אנחנו מעבירים לגוף מסרים מרגיעים. להלן מספר תרגילים להרפיה.

זכרו ללוות את התרגילים בנשימה איטית, עמוקה וחלקה.

 

לחיזוק האנרגיה בראש –

עמדו בפיסוק קל, הושיטו ידיים קדימה וחככו נמרצות את כפות הידיים זו בזו, דע שתחושו בחום.

 

  1. הניחו את כפות הידיים על העיניים וחושו בחום החודר לתוך העיניים.
  2. שפשפו את צידי גשר האף מעלה ומטה.
  3. שפשפו את המצח בקו שמעל הגבות מהעין השלישית ועד הרכות.
  4. הניחו אצבעות על הרכות ועסו בתנועות סיבוביות מלמטה למעלה והחוצה.

סידרת תרגילים זו מצוינת להעלות את האנרגיה לאזור העיניים והראש, לסובלים מעייפות באזור העיניים וירידה בריכוז וכאבי ראש.

 

 

לחיזוק אנרגית החזה והבטן.

תרגילים טובים לפתיחת החזה והקלה על הנשימה.

  1. הניחו את כפות הידיים על החלק העליון של החזה.

 

     עסו בתנועות סיבוביות להעלאת הצ'י לחלק העליון של החזה.

 

  1. הצליבו את כפות הידיים והניחו אותן במרכז בית החזה.

    עסו בתנועות סיבוביות חמישה סיבובים עם כיוון השעון וחמישה סיבובים נגד סיבוב השעון.

 

תרגילים להנעת המעיים.

  1. הניחו את כפות הידיים המוצלבות על הבטן באזור הטבור.

    עסו בתנועות סיבוביות חמישה סיבובים עם כיוון השעון וחמישה סיבובים נגד סיבוב השעון.

 

תרגילים לחיזוק האנרגיה בכליות ובגב התחתון.

  1. הניחו את גב כף היד מאחור באזור הכליות, וטיפחו קלות על אזור בכליות.
  2. המשיכו לתופף כלפי מטה לאזור העכוז בטפיחות נמרצות יותר, לעורר את האנרגיה באגן.
  3.  
  • מתוך הקלטת תירגול צ'י-קונג על פי דויד קראדין שהוא שחקן ומומחה באומניות לחימה David Carradine's Chi Kung Beginners Workout (1997).

 

 

 

  • מתיחות

להלן שתי שיטות – השיטה היפנית הדורשת גמישות גדולה יותר, והשיטת השנייה שיטת ה-QiCong

 

  1. מתיחת מרידיאנים – שיטה יפנית

תרגילי המתיחה אשר יובאו בהמשך הם סידרה של מתיחות הלקוחות מהרפואה הסינית. המתיחות נועדו לאפשר את הזרימה התקינה של הצ'י במרידיאנים ובכך לאזן בין הגוף והנפש. שימו לב !!! אין המתיחות הללו מיועדות להפוך אתכם ל"נערות גומי" לפחות לא בשלב הראשון, ויש להקשיב לגוף. לא להמתח יותר ממה שהגוף מסוגל, אפילו לא במילימטר וזאת על מנת לא להכניס סטרס נוסף, אלא לתת לגוף להוביל לנקודה שבה תרגישו נעים ונוח להשאר בתנוחה.

כל מתיחה מיועדת למתוח זוג מרידיאנים משותפים על פי תיאורית חמשת האלמנטים שהסברתי קודם.

 

  • מתכת – מרידיאני הריאות והמעי הגס. – (תוך השמעת הצליל Ssss….כמו לחישת נחש)

לשלב את אגודלי הידיים לאחורי הגב, להתחיל למתוח את הידיים מאחורי הגב לכיוון העורף בנקודת המקסימום יש להשאר למשך 3 נשימות רגילות, ולהתישר לעמדת המוצא.

ניתן לבצע מתיחה זו מעמדת ישיבת סייזה או בעמידה בפיסוק קל.

 

 

  • מים – כליות ושלפוחית השתן – (תוך השמעת הצליל Fuuu…)

ישיבה בפיסוק קל, גיו ישר וזקוף, ידיים מוגבהות מעל הראש. התחל בכיפוף הגב תוך כדי מתיחת הידיים לכיוון כפות הרגליים יש לחוש את המתיחה בצד האחורי של הגב ולאורך הצד האחורי של הרגליים – שם המרידיאנים הללו נמצאים וזורמים. בשיא המתיחה יש לעצור לספירה עד שלוש ולחזור אט, אט לעמדת המוצא.

 

 

  • עץ – כבד וכיס מרה (תוך השמעת הצליל Shuuu….)

המרידיאנים הללו זורמים בצידי הגוף ובחלק הקידמי של הגוף מכפות הרגליים לחזה בקדמת הגוף.

ישיבת המוצא, ישיבה כשהרגליים פונות קדימה בפיסוק קל, יד אחת מעל הראש יד אחת תחת בית החזה ולא נוגעת בגוף. החלו בתחיחת הגוף הצידה בשיא המתיחה עצרו לספירה עד שלוש, והתיישרו. כעת בצעו מתיחה לכיוון השני .

 

  • אש – לב ומעי דק, מעטפת הלב והמחמם המשולש. (תוך השמעת הצליל Haa…. בתדר נמוך)

שבו ישיבת סיקול, הגב זקוף ידיים מסוקלות ותומכות את הברך כל יד תומכת בברך הנגדית, כעת המתיחה, כופפו את הגב קדימה, כהשמטרה להגיע עם הראש לכיוון הריצפה. עצרו בנקודה בה הגוף אינו מסוגל יותר נישמו שלוש נשימות וחיזרו לנקודת המוצא, החליפו את סיקול הידיים והרגליים ובצעו את המתיחה שוב.

 

שבו כך כשכפות הרגליים מונחות אחת מול השניה ונוגעות אחת בשניה, עטפו את כפות הרגליים הכפות הידיים ומתחו את הגב קדימה כשהמטרה לגעת עם הראש בכפות הרגליים. עצרו בנקודה בה הגוך אינו יכול להתכופף יותר, לספור עד שלוש ולהתישר.

 

 

 

  • אדמה – טחול וקיבה. (תוך השמעת הצליל HHuuu…)

ישיבת מוצא – ישיבת סיזה. הניפו את הידיים מעל הראש וכעת בצעו גשר לאחור עד שהגב ינוח על הרצפה והידיים תהיינה גם הן על הרצפה בכיוון הראש.

שימו לב!!! מתיחה זו קשה ודורשת גמישות מה. ניתן לבצע מתיחה זו גם על ידי הרחקת הידיים לאחור תוך כדי הבלטת החזה, עד המקסימום.

 

 

קיימים עוד שני מרידיאנים האחד חוצה את הגוף מהראש דרך קידמת הראש והשני חוצה את הגוף מהאחוריים דרך עמוד השידרה עד לקדמת הראש.

 

  • מתיחת החוצה הקידמי

עמדו בעמידת פיסוק קל, לתמוך את אחורי הגוף עם כפות הידיים ולבצע גשר לאחור. הנקודה בה נעצרים תהייה כשתחושו בחזה רעידה. לעצור לספור עד שלוש ולהתישר אט, אט.

 

  • מתיחת החוצה האחורי-

עמידה עם פיסוק קל, לכופף את הגב קדימה, כשהידיים לופטות את הקרסוליים מהצד הפנימי, הראש בין הידיים. לעצור לספירה עד שלוש ולהתישר.

 

 

  1. מתיחות בסיגנון ה-QiCong

 

סידרת מתיחות זו ניתן לבצע בישיבה על כסא. את המתיחות מבצעים דויד קראדין וצוות מומחים ומתמחים בצ'י-קונג, מתוך הקלטת תירגול צ'י-קונג על פי דויד קראדין שהוא שחקן ומומחה באומניות לחימה David Carradine's Chi Kung Beginners Workout (1997).

 

 

  • Kid/Bl – אלמנט המתכת

שב על כיסא, הטה את הגוף קדימה. אחוז את אגודל ימין בכף יד שמאל ובצע את המתיחה ככל שתוכל קדימה, תוך כדי השמעת הצלילFuuu…. מקדו את תשומת הלב את אזור הכליות. תוך כדי מתיחה הרגישו את עמוד השידרה וצידיו נמתחים. פחד הוא התחושה הפוגעת בכליות כך שתוך פליטת האויר, הרגישו את אותה אנרגיה חשוכה עוזבת את הגוף והכליות, ובנשימה מלאו אותן באנרגיה חדשה.

 

  • Liv/GB – אלמנט העץ.

המשיכו לשבת, הניחו את כף יד שמאל מאחור מתחת לכלוב הצלעות, באזור הכליה השמאלית. את יד ימין הרימו מעל הראש כשכף היד פונה לשמים, לוו את התנועה במבט על כף היד. מיתחו את יד ימין חזק מעלה כך שצד ימין של גופכם ימתח ויחשף, תוך כדי השמעת הצלילShuu…. הכבד נמצא בצד ימין מוגן על ידי כלוב הצלעות. הרגישו שאתם ממלאים אנרגיה חדשה לכבד, אנרגיה של חידוש וצמיחה. הכבד משוייך לכעס ואגרסיה, כך שבכל פליטת אויר תנו לכעס ולאגרסיות לעזוב את גופכם.

 

 

 

  • Ht/SI – אלמנט האש

שלבו אצבעות כפות הידיים, הניחו את כפות הידיים על מרכס החזה (מפתח הלב), ומיתחו את הידיים המשולבות כלפי מעלה כשכפות הידיים כלפי השמים, לוו את המתיחה במבט, תוך השמעת הצליל Hhaaa… בתדר נמוך. הרגישו את האנרגיה מציפה את הלב. הלב הוא המשכן של הנפש (Shen). הוא רגיש ויפגע מהתרגשות ייתר על כן עם פליטת האויר תנו לעצבנות וחוסר השקט לעזוב את הגוף ואת הלב ומלאו את הלב בשימחה ועליצות.

 

 

  • Sp/St – אלמנט האדמה

הניחו את יד ימין מאחורי הגוף מתחת לכלוב הצלעות באזור של הכליה הימנית. את יד שמאל מתחו גבוה מעל הראש כשכף היד פונה השמימה. לוו את המתיחה בנמבט תוך כדי השמעת הצליל Huuu…. הרגישו את המתיחה בצד שמאל באזור בו ממוקם הטחול. דאגה, תסכול ומחשבות ייתר פוגעות באנרגיית הטחול, על כן בכל פליטת אויר תנו לתסכול למחשבות הרעות ולדאגה לעזוב את הגוף ומלאו תוך כדי נשימה באנרגיה חיובית, מחשבות טובות והתמקדו בלקיחת אחריות.

 

  • Lu/LI – אלמנט המתכת

עברו לישיבה זקופה מבלי להשען על משענת הכסא. מתחו את הידיים לצדדים ולאחור תוך כדי המתיחה הבליטו וחשפו את החזה קדימה. תוך כדי השמעת הצליל  Sssss…. עצבות ואבלות פוגעות בעבודת הריאות, אשר מעלות "ליחת אל חומר" החוסמות את הגרון. על כן תוך פליטת האויר תנו לעצבות ולצער לעזוב את הגוף ומלאו את הריאות האנרגיה נקיה וטהורה.

 

 

פעילות גופנית

אנשים הנמצאים זמן ממושך במתח ובלחץ, תמיד יושפעו שרירי הצואר, השכמות והכתפיים.

בדרך כלל תמצאו עצמכם כשהכתפיים "עולות" לכיוון האוזניים. מצב כזה המתמשך לאורך זמן יוצר לחץ על חוליות הצואר, דבר הגורם ללחץ על העצבים היוצאים מבין חוליות אלה, אשר מעצבבות את הגפיים העליונים שלנו, ואשר יגרמו לתחושת אי נוחות העורף, לכאב ראש, ולנימול בקצות האצבעות.

על מנת לשחרר את הלחץ משרירי השכמות בדרך כלל יהיה זה שרירי הטרפז הנמשך מאחורי הגולגולת דרך הכתפיים, השכמות ועד אמצע הגב, עלינו לבצע שני תרגילים שמאוד עוזרים לשחרר את המתח. תרגילים אלה מומלצים בכל מקרה פעם פעמיים ביום. התירגול טוב גם לאנשים היושבים שעות ממושכות במשרד.

 

 

  • תרגיל 1

עמודו בפיסוק קל ידיים שמוטות בצידי הגוף, עיצמו עיניים.  כעת החלו במשיכת הכתפיים כלפי האוזניים תוך כדי נשימה. פשוט תנו לכתפיים לגעת כמעט באוזניים. ואז בבת אחת שימטו את הכתפיים כלפי מטה בכוח, תוך כדי נשיפת האויר.

חיזרו על התרגיל חמש עד שש פעמים.

תחושת ההקלה תגיע מיד.

 

  • תרגיל 2

שלבו את הידיים באלכסון מאחורי הגב, כאשר יד אחת באה מלמעלה והשניה מלמטה. ליפטו את האצבעות כפי שמופיעה בצילום. עכשיו החלו במתיחה כלפי מעלה. היד המושכת היא היד העליונה, היד הנמתחת והפסיבית היא היד התחתונה.המתיחה צריכה להתבצעה באופן איטי עד לנקודה בה לא ניתן יותר למתוח. כעת מבצעים פעולת מתיחה כלפי מטה כשהיד המותחת היא היד התחתונה והיד הנמתחת היא היד העליונה הפסיבית. ושוב המתיחה תתבצעה באופן איטי. משסימתם יש להחליף ידיים. ולבצע את המתיחה לצד שני.

במידה ואין אתם מספיק גמישים ולא ניתן לשלב את האצבעות מאחורי הגב, ניתן להשתמש במגבת מגולגלת כמופיע בצילום.

לאחר המתיחות יש לבצעה שיחרור על ידי ניעור הידיים לצידי הגוף.

 

 

להזרים את הגוף

 

  • אקופרסורה Acupressure –

אקופרסורה או ג'ן-שין בסינית או שיאצו ביפנית (שי – אצבע, אצו – לחץ) לנקודות הלחיצה קוראים ביפנית צובו

הינן שיטת טיפול המבוססת על הרפואה הסינית המסורתית כאשר במקום לבצע מניפולציה על נקודה על ידי החדרת מחט, אנחנו מבצעים מניפולציה על אותה נקודה על ידי לחץ.

הלחץ מתבצע על ידי האצבעות. הלחץ צריך להיות לחץ שווה לאורך זמן.הלחץ צריך להמשך מספר שניות עד מספר דקות.

להרפות ולחזור וללחוץ פעם נוספת. ההרפיה חייבת להיות איטית ולא בבת אחת.

הנקודות עליהן אנו לוחצים הינן נקודות המקושרות למרכזי אנרגיה בגוף. הן פזורות על מערכת המרידיאנים כפי שהזכרתי קודם קיימים שניים עשר מרידיאנים המקושרים לאיברים ועוד שמונה מרידיאנים מיוחדים המקשרים בין המרידיאנים הראשיים. קיימים עוד מרידיאנים ומסונפות למרידיאנים הראשיים.

 לא תמיד הנקודה עליה אנו לוחצים תהייה סמוכה לאיבר אותו אנו רוצים לרפא הן יכולות להוות נקודות אסוציאציה זאת אומרת נקודה המשקפת או קשורה לאיבר דרך המרידיאנים או מערכת העצבים.

מצד שני תהיינה נקודות שהן נקודות מקומיות הנקראות טריגרפוינטס – או בסינית אשי-פוינטס – נקודות מקומיות, זאת אומרת נקודה כואבת אשר מצביעה על המצאות סטגנציה (קיבעון) באותו מקום או באותו איבר או ריקמה ואשר יוצרת כאב.

 

להלן מספר נקודות ללחיצה ושיפעול אשר הינן נקודות אנרגיה חשובות ופועלות ברמה הנפשית להרגעה וחיזוק הנפש.

 

 

נקודה ראשונה – לחץ ועסה בתנועות סיבוביות את נקודה  YongQuan – Kid1 המעיין המבעבע. ממוקמת על כף הרגל בשליש הראשון של המרחק שבין בסיס הבוהן השנייה לבין העקב. נקודה זו היא הנקודה המחזקת את הכליות, מסדירה את היציאות, מרגיעה את הכבד, מטהרת את המוח, מרגיעה את הנפש, מרגיעה רוח פנימית, מחזקת את היין, מורידה חום, מורידה לחץ דם, מחזירה להכרה, משתנת.

נקודה זו מאוד רגישה ללחץ כך שבנקל ניתן לאתר אותה. בתחילה הלחץ יגרום לתחושת כאב לא נעימה. המדיכו ללחוץ עד שהכאב יפוג. כעת עברו לכף הרגל השניה.

 

נקודה שנייה – ZuSanLi – St36 – שלושת המיילים של הרגל. עסו סימולטנית את הנקודה בשתי הרגליים. הסבר לשמה המוזר של הנקודה – הנקודה כל כך חזקה וכל כך משפיעה לטובה על האנרגיה בגוף כולו, שגם בן אדם מותש, אשר יטפלו לו בנקודה זו, יוכל ללכת שלושה מיילים ברגל. הנקודה ממוקמת רוחב 4 אצבעות מתחת לפיקת הברך וברוחב אצבע בצד הלטראלי של החלק האנטריורי אינפריורי של עצם הטיביה.

נראה שלנקודה זו כל כך הרבה שימושים ומטפלת בהרבה סימפטומים שאת רובם מכירים או מופיעים בסינדרום הפיברומיאלגיה. על כן היא אחת הנקודות הנמצאת בשימוש, בחלק גדול מפורמולות הדיקור.

סימפטומים לטיפול על ידי הנקודה – אינסומניה, בורבורגמיס, גיהוק, המיפלגיה, הקאה, חולשה, מזון בלתי מעוכל בצואה, מלאות בטנית לאחר הארוחה, מינה, סחרחורת, עייפות, שיעול, קוצר נשימה, אסטמה, אנמיה, בעיות המטולוגיות, בעיות במערכת העיכול, לחץ בבטן עליונה, כאבי קיבה, כאב אפיגסטרי, כאבי ברכיים, צ'י מורד של הקיבה, אנרגיה מגינה חלשה, עיכול חלש, ריח מהפה, שלשול כרוני, עצירות על רקע חוסר צ'י, נפיחות בבטן.

 

הנקודה השלישית במקבץ זה – SanYinJiao – Sp6 – נקודת המפגש של שלוש מרידיאני היין של הרגל. הכוונה שבנקודה זו נפגשים שלושת המרידיאנים הייניים הזורמים ברגל, כליות, כבד, טחול. גם לנקודה זו שימושים רבים ומגוונים שאת רובם חולי פיברומיאלגיה חווים. נראה שהיא אפילו יותר שימושית מ-St36.

!!! הנקודה אסורה לדיקור במהלך ההריון.

הסימפטומים של הנקודה – חום וכאב בדרכי השתן, אינסומניה, אימפוטנציה, בובורגמיס, דלקת וגינלית, דם בצורה, הזעה חזקה במחלות חום, חום אחר הצהריים, טראומה, כאב באשכים, כאב ראש, לויקוריאה, לחץ בחזה, מזון בלתי מעוכל בצואה, ווסת לא סדיר, פציאליס, צניחת איברים, צניחת רחם, קרי לילה, שיתוקים, שפיכה מוקדמת, אנמיה, בעיות המטולוגיות, דלקת בנרתיק, גירודים ועיקצוצים וגינליים, דימומים, הזעה שופעת, הצטברות שתן, עליות יואנג, נפיחות אפיגסטרית, מלאות אפיגסטרית, סטגנציה של דם, חום בדם, שברים ונקעים, כאב כללי, בעיות פוריות, שיתוק בגפיים התחתונות, שלשול כרוני, שלשול אקוטי, שפתיים יבשות, נפיחות בבטן.

בהיבט של הרפואה הסינית – מועיל לרחם, מחזק טחול, מרגיעה נפש, משפרת T&T, מתמירה לחות, מחזקת יין, מחזקת ובונה דם, מורידה יאנג הכבד, מחזקת כבד, מחזקת ןמזינה את הכליות, מייצבת את הכליות, מחזקת צ'י קיבה, ממריצה דם, מקררת דם, מאחה עצמות, עוצרת דימום, עוצרת כאבי בטן, משתנת.

 

הנקודה רביעית, הינה HeGu –LI4 –  בתרגום לעברית נקראת הנקודה – מפגש העמקים. היא ממוקמת בין העצמות המטהקרפליות הראשונה והשנייה. בגובה אמצע העצם המטקרפלית השנייה  וקרוב לגבול הרדיאלי של עצם זו. דרך אחרת לאתר את הנקודה, יש להצמיד את האגודל לאצבע המורה. הנקודה נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר על השריר.

!!! לנשים בהריון, נקודה זו אסורה לשיפעול.

הנקודה מטפלת בסימפטומים כמו, דיסמנוריאה, טריג'מינל נאורלגיה, כאב כללי, כאב בטן, כאב ראש, כאבי כתף, כאבי מרפק, כאבי ראש של קור, בעיות גניטליות, בעיות מפרקים, כאבי פנים, כאשר הצ'י המגן חלש, נוקשות בכתף, רוח חמה, רוח קור.

בראיה של הרפואה הסינית – מוריד חום מהראש, מווסת ומחזק את הצ'י המגן – weiqi, מייזעת, עוצרת כאב.

 

שלב חמישי – עסה תוך כדי לחיצה את נקודה ShenMen – Ht7 – שער הנשמה, בתנועות סיבוביות כדקה בכל צד. הנקודה ממוקמת על מפרק כף היד, באספקט הכפי, בין שני הגידים המכופפים  את הזרת והקמיצה – ulnar flexor tendon  –  נקודה זו הינה אחת הנקודות החשובות להרגעה. יחד עם הרגעת פלפיטציה, אינסומניה, כאבי לב.

 

Liv3 – השטף הגדול. נמצאת בחלק הדורסלי של כף הרגל, בשקע דיסטאלית למפגש העצמות המטטרסליות הראשונה והשנייה.

סימפטומים בהן מטפלת הנקודה – אי שקט, אינסומניה, גוש תקוע בגרון, דיכאון נפשי, הצטברות שתן, השתנה במיטה, ורטיגו, כאב היפוכונדרי, כאב מאחורי גלגל העין, כאבי ראש, סחרחורת, עווית, עווית בפעוטות, עיניים כואבות, דלקות עיניים, נפיחות בעיניים, דלקות עיניים, פציאליס, דימומים, הפרעות בהטלת שתן, דם בדרכי השתן, עליית צ'י הכבד, סטגנצית צ'י, עימדון של דם, זרימה חופשית במרידיאן הכבד וכיס המרה, כאב ראש טמפואלי.

תפקודי הנקודה על פי הרפואה הסינית –  מרגיעה את הכבד, מרגיעה נפש, מרגיעה רוח פנימית, מטהר אש הכבד, מטהר נפש, מורידה יאנג הכבד, מבהירה עיניים, ממריצה דם, עוצרת דימומים, משתנת.

 

  • מתוך הקלטת תירגול צ'י-קונג על פי דויד קראדין שהוא שחקן ומומחה באומניות לחימה David Carradine's Chi Kung Beginners Workout (1997).

 

תרופות אורתודוקסיות

קיימות מס' תרופות הגורמות לשפעול ה"שליחים השמחים" במוח.

קבוצת Tricyclics – Imipamine, Nortriphylin, Amitriptylim

Trazodome, doxepin,clomipramine, desipramine

יש לשים לב ולבדוק עם הרופא מהן תופעות הלוואי של כל תרופה כי לכל תרופה יש תופעות לוואי.

 

קבוצת SSRISelective Serotonin Reuptake Inhibitor

Fluaxetine – (prozac) היא דוגמא ל SSRI קבוצה המאזנת, אך יש לזכור כי ישנן קונטראצינציות עם תרופות אחרות ותופעות לוואי.

 

למצב סטרס  מומלץ ביותר על קבלת טיפולים ברופאה הטיבעית והסינית.

שיטות עיסוי שונות:

בכל שיטות העיסוי או השיטות ברפואה המניאלית עם שמנים ובלי שמנים טובות ומומלצות להפגת מתח וסטרס.

 

  1. עיסוי – כל עיסוי רך או עמוק פועל הסנסורים והרצפטורים המפוזרים בגוף.מהקרקפת ועד לקצות האצבעות. עלי הפעלת לחץ אנחנו גורמים לשחרור שלושת "השליחים השמחים" ומכאן שסרטס בדרך כלל מתבטא אצל רובינו כמתח בשרירים ביחוד השרירים הצווארים שיחרור השרירים ע"י לושה או לחיצה יגרמו למוח לשחרר סרוטונין נוראדרנלין ודופמן ובכך לחוש שחרור השרירים ה"תפוסים" והרגשת נינוחות.

            כמו כן ניתן להשתמש גם בתוספות של שמנים ארומתיים מרגיעים כמו. ק. סייג, לבנדר, מיורן, לנידה, מליסה, נרולי, רוז אבסולוט, וליראן, קמומיל, יארו.

 

  1. שיטה אחרת Hydrotherapy טיפול משולב באמבט מיום ושמנים.

 

  1. רפקסולוגיה – ע"י לחיצות ומנפולציות של נקודות אסוסיאציה בכפות הרגלים ניתן לשחרר מתח ולחץמהאברים השונים.

 

  1. דיקור סיני – ע"י איזון הQI- בגוף דרך המרודיאנים ויש לזכור כי לכל איבר בגוף יש מעבר לתפקודהפיזולוגי גם השפעה על מצבים מנטליים כמו הלב הוא משכן לנפש Shem ניתן לטפל ע"י מניפולציה של החדרת מחטים לנק' דיקור מסויימת את האפשרות לפעול על מצבים נפשיים ביניהם הטרדה נפשית מתח וסטרס.

 

  1. שיאצו – ג'ן שיין – לחיצות ואקופרשיור נותןלשחרר את הגוף והנפש.

 

 SELECTED REFERENCES 

 

 

 

  • Anxiety Disorders of America. adaa.org. Accessed February 26, 2009.
  • Mental Health America. nmha.org. Accessed February 26, 2009.
  • National Institute of Mental Health. nimh.nih.gov. Accessed February 26, 2009.
  • Natural Standard: The Authority on Integrative Medicine. naturalstandard.com. Copyright © 2009. Accessed February 26, 2009
  • TRAINING CENTER OF THE CHINA  ACADEMY OF TRADITIONAL CHINESE MEDICINE – BEIJING, CHINA.

 

 

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני

נשמח לעזור לך, השאר פרטים: