הכן עצמך לחורף.

    חיזוק והמרצת מערכת החיסון או,הכן עצמך לחורף.

מאת: יוסי קיטרו N.D.  Dipl.C.M.

להלן מחלות נפוצות ודרכי הטיפול בהן על פי הרפואה הנטורופטית והרפואה הסינית. אין הכתוב כאן המלצה לטיפול, אלא, ריכוז מידע מניסיוני וניסיונם של אחרים שפורסמו בכתבים, מחקרים ומאמרים שונים. לשימוש המטפלים והקהל הרחב. בכל מקרה יש להיוועץ ברופא ו/או מטפל מוסמך. יש לזכור שתרופות צמחיות ותוספי מזון עלולים להתנגש בפעילותם עם תרופות פרמצבטיות, דבר העלול לגרום לתופעות מוספות או לביטול פעילות של התרופות.

אתם בטח מכירים את הבדיחה שרוב הרופאים והמטפלים משתמשים בה בכל הנוגע לשפעת או התקררות. כששואלים תוך כמה זמן נחזור להיות בריאים ונעמוד על הרגליים, אז התשובה הנפוצה היא  – כנראה תוך שבוע עם טיפול, וכשבעה ימים ללא טיפול….

 

החורף כאן ואיתו השפעות, ההתקררויות, הצטננויות, אף סתום ומשיכות באף, כאבי גרון, בעיות במערכת הנשימה וכו… וכו׳…וכו׳… כל אותן מחלות חורף שממתינות בשקט על מנת להרים את ראשן המכוער ולתקוף אותנו. כן, הן תוקפות בלי הבדל, את כולם ותוקפות קשה.

 

שהייה ממושכת במקומות מחוממים מידי, שהאוויר בהם יבש מידי וסגורים, גורמים לייבוש הריריות שהן חלק ממערכת החיסון הקדמית שלנו. בכך להיחשף לחיידקים ווירוסים שמתרבים ומאוד אוהבים את החום במקומות סגורים, ובייחוד נדבקים אלה שמערכת החיסון שלהם חלשה.

 

מערכת חיסון חזקה ובריאה יכולה לחסל או לפחות למזער את הפוטנציאל של גורמי המחלה כמו חיידקים ווירוסים. להלן מספר טיפים שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום, בכך שנחזק את מערכת החיסון. מה גם שעלינו לשמר ולשפעל את מערכת החיסון כי חשוב לא לשכוח, שמיד לאחר החורף מגיע האביב ואיתו עונת האלרגיות, שגם זה הינו תוצר ונובע ממערכת חיסונית חלשה.

שינה טובה, פעילות אירובית, מנוחה והימנעות מלחץ ומתח הם פתרונות טובים. למשל אחד מהורמוני הסטרס, הקורטיזול, כשמופרש בכמות גדולה, עלול להחליש את מערכת החיסון. אבל, בארץ שלנו, להגיד למישהו לא להיות בלחץ, זו הרי בדיחה. על כן עלינו לבדוק דברים אחרים שהם יותר מעשיים. כמו למשל תזונה, צמחי מרפא ותוספי תזונה.

אומר את זה בדרך הכי בוטה – אכילה של ג׳אנק פוד (אוכל זבל), זורקת את מערכת החיסון לפח האשפה. מחקר שנערך בילדים שדיווחו על צריכת תזונה רוויה באוכל מתועש ועשיר בסוכרים שמכיל לרוב בשר ומעט מאוד ירקות, שהתפרסם ב-Journal of Traditional Chinese Medical Sciences הראה כי ילדים אלה נטו לחלות במחלות זיהומיות חוזרות ונשנות של מערכת הנשימה, באחוזים גבוהים יותר מאשר ילדים שצרכו תזונה המבוססת על ירקות ופירות טריים ועשירה בחלבון מהצומח. פירות וירקות טריים יחד עם חלבון מהצומח. המכילים פיטו-נוטריאנטים (פיטו – הקשורים בצמחים. נוטריאנטים  – הקשורים לתזונה) אלו הן תרכובות ביואקטיביות מן הצומח שנחשבות מועילות לבריאות ובייחוד לשפעול וחיזוק המערכת החיסונית שלנו. כמו אצלנו בני האדם גם הצמחים נלחמים במזיקים למיניהם, וחומרים אלה עוזרים גם במערכת התקשורת של מערכת החיסון על מנת להפעיל אותה במלוא העוצמה בעת הצורך. לכן צריכה של מזונות המכילים פיטו-נוטריאנטים יעזרו לחזק, לשפעל ולתמוך במערכת החיסון שלנו. לעיתים אנחנו משתמשים במונח – natural intelligence הכוונה לתכונת האינטליגנציה הטבעית שיש לירקות, פירות וצמחי מרפא לחזק את מערך ההגנה שלהם מפני מזיקי, ואת זה התאים עושים באמצעות מערכת תקשורת יעילה ומתוחכמת. על כן צריכה של מזונות המכילים את האינטליגנציה הטבעית, תעזור לנו לחזק את המערכת החיסונית ובכך למנוע פלישה של מחוללי מחלות למיניהם.

להלן מספר מזונות, וצמחי מרפא לחיזוק מערכת החיסון:

פטריות

אנוקי  (Enoki Mushroom)– פטרייה  המזכירה זר של פרחים מצוינת לחיזוק מערכת החיסון.

מייטקי (Maitake Mushroom) –  מוכרת ברפואה הסינית וברפואה היפנית כעוזרת בחיזוק והמרצה של מערכת החיסון.

ריישי (Reishi Mushroom) – Ling Zhi – פיטרי עוצמתית הידוע ברפואה הסינית כיעילה לטיפול במחלות דלקתיות ולחיזוק מערכת   החיסון.

שיטאקה (Shitake Mushroom)  – עוזרת בחיזוק והמרצה של מערכת. החיסון בכמה אספקטים של מערכת החיסון.

 

ויטמינים – לא לשכוח את ה- A, B, C, D, E

חסר במיקרונוטריאנטים – ויטמינים – משליך ישירות על החלשת המערכת החיסונית. על כן, לחיזוק והמרצה של מערכת החיסון מומלץ על צריכת מזונות עשירים בוויטמינים אלה, ובמידה ולא צורכים מספיק אז מומלץ להוסיף מולטי-ויטמינים כתוסף (ואך ורק כתוסף ולא במקום!!!). בייחוד יש לוודא צריכה של ויטמינים – A, B2, B6,C, D.

ויטמין A נמצא בכמויות גדולות ב- חסות למיניהן, גרגרי יער, גזר, פפאיה, ארטישוק, גויאבה, פסיפלורה, פלפלת אדומה, גבינות עיזים, גבינות כחולות, ועוד.

ריבופלבין – ויטמין – B2 נמצא בכמויות גדולות ב- חומוס, ביצים, מוצרי חלב, אספרגוס, ארטישוק, אבוקדו, פטריות, אגוזים, פטרוזיליה, בטטות, לחם דגנים ועוד.

ויטמין B6 נמצא ב- דגים, אבוקדו, גזר, טונה, חזה עוף, בננות, חלב, זירעונים, סויה, דגנים מלאים, תרד, בשר תרנגול הודו ועוד.

ויטמין C נוכל למצוא בהרבה מפירות וירקות החורף. פירות (הדר, קיווי, תות שדה), ירקות (פלפל אדום, עגבניות, ירקות ירוקים), כבד. ועוד.

לגבי ויטמינים מקובצת  B ו-C, יש לזכור שהם מסיסים במים על כן בישול ממושך עלול להרוס את תכונות הירקות והפירות.

לגבי ויטמין C – אני יודע שקיימים תוספים שונים זכרו דבר אחד הצריכה היומית המומלצת הינה בסביבות 90 מ״ג. צריכה של מזונות המכילים ויטמין C מעל 1 גר׳ תוריד את הספיגה של הויטמין לחצי.  כך שכל המוסיף גורע.

 

צמחי מרפא ותבלינים

אנדרוגראפיס –  chuan xin lian – Andrographis צמח מרפא ידוע ברפואה הסינית המסורתית וברפואה באירוודית ההודית. מצויין לטיפול ומניעת מחלות זיהומיות ויראליות ודלקות. (צריכה גדולה עלולה לגרום לתחושת אי נעימות במערכת העיכול).

מטופלים שצרכו תמצית של הצמח דיווחו על הקלה בהפרשת נזלת, כמו כן הקלה בתחושת עייפות, צרידות, כאבי גרון.

שום – ידוע בתכונות האנטי-דלקתיות שלו ובטיפול ומניעה של מחלות עונתיות וחיזוק המערכת החיסונית.

ג׳ינג׳ר – צמח תבלין שעושה רבות חוץ מהתכונה המוכרת כמקל על בחילות. ג׳ינג׳ר מכיל כתריסר מרכיבים אנטי-ויראליים, בתוכם כאלה שהם יעילים ספציפית נגד הצטננות ויראלית.

כורכום – צמח תבלין ידוע ברפואה ההודית  ומשמש כצמח מרפא. אחד המרכיבים הנותנים לו את צבעו המיוחד ידוע כבעל פוטנציאל להמרצת מערכת החיסון. מחקרים הראו שהכורכום עוזר בפעילות תאי הדם הלבנים שלנו. מווסת את הפעילות הפרו-אינפלמטורית של ציטוקין, החלבון שמפרישים תאי מערכת החיסון ופועלים כמתווכים בתגובה החיסונית.

נבט ברוקולי –  מכילים פיטו-נוטריאנטים הנקראים סולפוראפאן שניתן לקבל גם נבטי כרובית. צריכה של נבטים אלה, מגדילה את יכולת הלחימה של אנזימים כנגד מחוללי דלקות בייחוד במערכת הנשימה העליונה.

תה ירוק או שחור – שתיית תה חמים, הינו מנחם בכל מקרה ובייחוד שתיית תה ירוק או שחור. מחקר שפורסם בביטאון Proceedings of the National Academy of Sciences  המחקר הראה ששתיית 5 ספלי תה שחור, ביום, מחזקים וטוענים את תאי ה-T  (שהם אותו חלק של תאי הדם הלבנים האחראיים על מערכת החיסון). במחקר נמצא ש אחרי עשרה ימים של צריכת תה שחור התאים ייצרו פי עשרה יותר אינטרפרון החומר הכי המסוגל להילחם בווירוסים ולמנוע את התרבותם.

לגבי תה ירוק – מכיל תאנין, quercetin וחומצות אמינו שמחקר הראה שחומרים אלה עובדים יחד עם פוליפנולים ומשפעלים את מערכת החיסון.

שווה להפוך את הצריכה היומית של מוצרי המזון הללו לרוטינה, לא רק בזמן מחל אלא כל השנה. כי כמו שכתבתי למעלה, צמחי המרפא והמזונות המכילים את כל הטוב הזה, נועדו לא רק להילחם במחוללי מחלות, אלא לחזק את מערכת החיסון בכלל ולפעול כתרופות למניעה, בעת הצורך.

הרפואה הסינית בפרט והרפואה הטבעית בכלל, ידועות כרפואה מניעתית. על פי תפיסתי, החוכמה קטנה היא לטפל במחלה כשהיא מתפרצת, החוכמה הגדולה היא לא לחלות בכלל.

 

המון בריאות ושנעבור את החורף בשלום.

יוסי קיטרו

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני

נשמח לעזור לך, השאר פרטים: