פיברומיאלגיה – Fibromyalgia

פיברומיאלגיה – לא חייבים לחיות עם הכאב

מאת – דר' יוסי קיטרו N.D.  Dipl.CM

 

נמאס לכם לחיות עם הכאב? נמאס לכם להרגיש בבוקר כמו קרש – לקום כל בוקר עם קישיון שרירים? נמאס לכם שאף אחד כבר לא מאמין לכם?

אצלינו ב – קיטרו נטורוקליניק, נוכל להתאים לכם את הטיפול היעיל ביותר, להפחתה ברמות הכאב, הקלת הסימפטומים הקשורים לפיברומיאלגיה ושיפור באיכות החיים.

אכן תרופות מרשם יכולות להפחית את הסימפטומים של פיברומיאלגיה אך תופעות הלוואי של התרופות עלולות להיות פקטור מגביל.

פיברומיאלגיה ובעברית – דאבת, אולי אינה מחלה בהגדרה, אלא יותר נכון לכנות אותה סינדרום – המורכבת מאוסף סימפטומים. ברפואה היא מוגדרת כמחלת כאב מפושט בגוף יחד עם עוד סימפטומים אחרים שעל פניו אין בניהם קשר, כמו – כאבי מפרקים ופרקים, מעי רגיז, אינסומניה, חסר ריכוז, דיכאון קל, כאבי מחזור חריפים, שינויים במצבי הרוח ועוד. מי שעבר איבחון יודע שהרופא לחץ על 18 נקודות הנקראות טריגר-פוינטס ואם רק 11 או אפילו 9 מהן היו רגישות ללחץ קל והעלו כאב, ובמידה שאת חווים כאב מפושט בכל הגוף וקמים בבוקר בהרגשה שאתם "כמו קרש" – קישיון שרירים, אזי הרופא איבחן שיש לכם פיברומיאלגיה.

סטרס הינו מרכיב מאוד חשוב ותורם להתפרצות ועלייה בהתקפי הכאב ותסמינים אחרים במשוייכים לפיברומיאלגיה.

החדשות הטובות הן, שיש הרבה מה לעשות מעבר לנטילת תרופות. כן בהחלט, לרפואה הסינית והרפואה הנטורופתית יש המון מה להציע, על מנת להפחית את רמות הכאב, להפחית את הסימפטומים, לרווח את ההתקפים למזער את מופעם, ולשפר את איכות החיים, בכל הנוגע לפיברומיאלגיה.

להלן מספר פיתרונות וטיפולים ללא תרופות :

טיפולים ידניים

עיסוי רפואי – מוגדר כאחד הטיפולים הטובים ביותר להרגעת הכאב בחולי פיברומיאלגיה. העיסוי צריך להיות עדין ולא עמוק המפעיל רצפטורים על פני שטח העור וגורמים להפרשת נוירוטרנסמיטורים להרגעת הכאב.

טוי-נא ושיאצו – שתי טכניקות מהרפואה הסינית והרפואה היפנית. טכניקות ידניות המפעילות מניפולציות עדינות על הגוף המאפשרות לשרירים מתוחים להרגע ולהרגיע את הכאב בטריגר-פוינטס.

דיקור – טיפול בדיקור סיני עוזר בהפחתת הכאב והתשישות, מחקרים מראים כי שילוב של כוסות רוח עם דיקור ועם טכניקות טיפול ידניות, מקל על כאבי השרירים, מחזירים ויטאליות.

 הרפואה הסינית המסורתית הינה רפואה מערכתית על כן המטפל ברפואה זו, יבחר את איסטרטגיית הטיפול הטובה ביותר והמתאימה לכם, ויחפש את המכנה המשותף הרחב ביותר , לטפל בכל הסימפטומים ובכך להביא להקלה משמעותית ושיפור באיכות החיים.

Low Level Laser Therapy – טיפול בלייזר קר בקרינה נמוכה- זהו טיפול שאינו פולשני ויחד עם זה מאפשר טיפול עמוק בנקודות הרגישות כשהמטרה להרגיע את הנקודות הללו ולהפחית את רמות הכאב.

 

עשה זאת בעצמך – טיפולים משלימים שבהם אתם הופכים למטפלים של עצמכם.

מחקרים מראים כי פעילות גופנית קלה עד בינונית מקלה עם, ומשפרת את הסימפטומים המלווים את הפיברומיאלגיה. כל אחד יכול לבחור את הפעילות הגופנית המתאימה ביותר למצב הגופני וליכולת. בכל מקרה יש להמנע מעודף פעילות או פעילות גופנית מומרצת אשר תביא למאמץ גופני רב מידי ולתוצאה הפוכה.

פעילות גופנית אירובית  במים ומחוץ למים – משלבת פעילות גופנית בבריכה או אמבטיה מחוממת לחום של 34 מעלות, בייחוד כאשר רמות הכאב גבוהות. פעילות אירובית  במים, מקלה על הכאב בשרירים ובמפרקים. לאחר מספר מפגשים ניתן לעבור לפעילות אירובית מחוץ למים עד 3 פעמים בשבוע.

טאי-צ'י – טכניקה השייכת לרפואה הסינית המסורתית, שילוב של תנועה ונשימה, לחיזוק ואיזון האנרגיה באיברים הפנימיים. לשיפור התפקוד הפיזיולוגי, הקלה על קישיון שרירים ומפרקים והפחתת כאב.  משמש לטיפול גוף נפש.

צ'י-קונג – בדומה לטאי-צ'י – טכניקה השייכת לרפואה הסינית המסורתית , משלבת תנועה, מתיחות, נשימה וצליל. לחיזוק ואיזון האנרגיה באיברים הפנימיים. לשיפור התפקוד הפיזיולוגי, הקלה על קישיון שרירים ומפרקים והפחתת כאב. מציאת מירכוז ושקט נפשי. משמש לטיפול גוף נפש.

יוגה – טכניקה השייכת לרפואה ההודית, משלבת תנועה ומתיחות, מתמקדת בנשימה ריתמית. מאוד עוזר להרפיית שרירים, הקלה על קישיון שרירים, הגדלת טווח תנועה וגמישות. ומציאת המירכוז ושקט נפשי.

 

תוספים תזונתיים

מחקרים מראים כי תזונה נכונה ותוספים תזונתיים, שאת חלקם אני מונה כאן, עוזרים בהקלה על סימפטומים המשוייכים לפיברומיאלגיה.

מגנזיום, קומפלקס ויטמין B. וחומצת פירות (Malic Acid) – חומצת פירות הינה מפתח להתפרקות למולקולות סוכר בשרירים, המשמש כאנרגיה בריאה. מגנזיום ו-B קומפלקס (בייחוד B1 ו-B6) עוזרים בתהליך הפיכת הסוכר לאנרגיה. מחקר מראה על כך  שהקומבינציה הזו עוזרת גפ בהפחתת הכאב בשרירים בחולי פיברומיאלגיה.

חומצות שומן אומגה-3 : מוחס כאנטיאוקסידנט. מנטרלים כימיקלים שהם תוצרי לואי העלולים לפגום במעטפת התאים שלנו ומפריעים לתפקוד היעיל והנורמלי של התאים. הפורמולות הטובות הן שילוב של – DHA  ו- EPA. לחיזוק התאים האפורים במוח. מחקר הראה שבחולי פיברומיאלגיה, פורמולות אלה מאוד עוזרות בהפחתת הכאב יחד עם זה שומרות על כלי הדם ומניעת הצטברות שומנים בדפנות התאים. ויכולים לשמש גם כתרופה אנטי-דיכאונית קלה.

אנטיאוקסידנטים ויטמינים E  ו-C – ויטמינים אלה הם אנטי-אוקסידנטים לשמירה על התאים, ומחקר הראה כי הקומבינציה הזו עוזרת להפחתת סימפטומים הקשורים לפיברומיאלגיה.

מלטונין וולריאן – מלטונין הינו הורמון נוירוטרנסמיטור, המופק במוח ובין השאר משמש כווסת של השעון הביולוגי, על כן עוזר לשינה. ולריאן הינו צמח מרפא מרגיע, כך ששילוב של השניים ישפר את איכות השינה.

5-HTP – מולקולה זו הנספגת בקלות בתאי המוח ומשמשת כמרכיב האחרון בייצור סרוטונין. סרוטונין הינו גם הוא נוירוטרנסמיטור ובין השאר התפקידים עוזר לתחושה טובה ומצב רוח טוב. גם הוא עוזר בויסות השינה. !!!אין לקחת 5-HTP יחד עם תרופות הרגעה הפועלות על הסרוטונין ובייחוד כאלה מקבוצת  שהן מקבוצת ,SSRIs תרופות הפועלות למניעת ספיגה חוזרת של סרוטונין, דבר זה עלול להביא להצפה של סרוטונין וסינדרום הסרוטונין הינו סינדרום מסוכן.

בכל מקרה, אל תתביישו לבקש ולקבל עזרה.

והעיקר שימרו על עצמכם.

יוסי קיטרו.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני

נשמח לעזור לך, השאר פרטים: